In een gezamenlijke brief aan de Kamervoorzitter dringen Mark Rutte & Femke Halsema aan op meer vergadertijd in de plenaire zaal van de Tweede Kamer. Spoeddebatten, bijvoorbeeld over de kilometerheffing, worden nu te lang uitgesteld. In hun brief doen de fractievoorzitters suggesties voor een oplossing.

Den Haag, 15 november 2007

Geachte voorzitter, geacht presidium,

Naar aanleiding van de regeling van werkzaamheden van hedenmiddag willen wij u onze zorg meedelen. GroenLinks vroeg daar met steun van de VVD (en de vrijwel voltallige oppositie) een spoeddebat aan over uitstel van de kilometerheffing tot 2016, zoals de Telegraaf vanochtend meldde (uit een gelekte notitie van minister Eurlings van V&W).
Vanwege de overvolle kameragenda heeft u in antwoord gezegd dat u niet kon aangeven wanneer dit debat zou worden gehouden, en het mogelijk pas over enige tijd zou plaatsvinden. U heeft daar aan toegevoegd dat, als wij hechtten aan plaatsing van het debat op de agenda van deze week u dan wellicht de spreektijden op de begroting zou inkorten.
Ondanks dat wij begrip hebben voor de planningsproblemen die de vele kamerverzoeken geven en met u van mening zijn dat de Kamer terughoudend moet zijn, maken wij ons grote zorgen dat onze controlerende taak in het gedrang komt. Wij willen ten overvloede benadrukken dat het oordeel van spoedeisendheid aan de Kamer is en in het onderhavige geval door vrijwel de voltallige oppositie werd ondersteund. Meer in het algemeen vinden wij dat de agenda en de planning uiteindelijk dienstbaar behoren te zijn aan de verantwoordelijkheid van de Kamer om de regering naar eigen inzichten te controleren.
Wij zouden u dringend een aantal mogelijkheden in overweging willen geven:
- Volgens de regels van de Kamer kunnen gedurende het kerstregime de pauzes worden benut om te vergaderen. Dit geeft vele extra vergaderuren per week;
- Het is mogelijk om de afronding van enkele begrotingen in het nieuwe jaar te laten plaatsvinden. Mogelijk heeft de regering hiertegen bezwaar, anderzijds zal ook behandeling in de Eerste kamer pas in het nieuwe jaar plaatsvinden;
- Wij zouden er geen bezwaar tegen hebben om tot kerst een extra wekelijkse vergaderdag (maandag of vrijdag) toe te voegen omdat dit wellicht de ruimte geeft die de Kamer nodig heeft.

Wij zouden u vriendelijk willen vragen spoedig op onze zorg en onze suggesties te reageren.

Met vriendelijke groet,

Femke Halsema