GroenLinks is zeer verheugd dat minister Winsemius positief heeft gereageerd op haar oproep om donderdag tussen 19.55 en 20.00 de lichten uit te doen. Daarmee sluit Nederland aan bij een internationale actie tegen klimaatverandering.

In antwoord op vragen van GroenLinks laat Winsemius weten de lichten van het ministerie van VROM te doven en zoveel mogelijk te bevorderen dat ook de lichten bij andere overheidsgebouwen en ministeries uitgaan. Omdat minister Winsemius formeel niet gaat over de andere ministeries heeft GroenLinks ook aan de andere ministers expliciet gevraagd de lichten uit te doen. Op ons verzoek de lichten van de Tweede Kamer te doven, is nog geen reactie gekomen van de voorzitter, of de andere fracties.

GroenLinks doet mee aan een Europese actie om de lichten 5 minuten uit te doen voor het klimaat. Deze actie vindt plaats aan de vooravond van de publicatie van het nieuwe wetenschappelijke VN-klimaatrapport op 2 februari Lokale GroenLinks gemeenteraadsfracties doen dezelfde oproep aan hun gemeentebesturen. Met de actie geven we een signaal af dat het de hoogste tijd is om te komen tot een effectieve aanpak van de klimaatcrisis. GroenLinks hoopt dat de actieoproep donderdagavond een groot gevolg krijgt.

Wijnand Duyvendak