GroenLinks wil dat het kabinet Polen en andere burgers uit de Europese Unie de mogelijkheid geeft om in te burgeren. EU-burgers zijn op dit moment uitgezonderd van de Wet Inburgering, maar ook van de regelingen waar mensen met een Nederlands paspoort gebruik van kunnen maken. Ook voor de Europese migranten die nu tussen wal en schip vallen, is het belangrijk dat zij de Nederlandse taal leren spreken. Daarmee kunnen zij beter meedoen in onze samenleving.

GroenLinks wil dat het kabinet het mogelijk maakt voor Polen en andere EU-burgers om een inburgeringsexamen af te leggen. Volgens de Europese Commissie kan er sprake zijn van ongelijke behandeling wanneer de cursussen wel vergoed worden aan Nederlanders, maar niet aan andere EU-burgers. Daarom hebben GroenLinks Kamerleden Ineke van Gent en Tofik Dibi het kabinet om opheldering gevraagd.

Vragen van de leden Van Gent en Dibi (beiden GroenLinks) aan de minister van Wonen, Wijken en Integratie en de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap inzake de vergoeding van inburgeringsvoorzieningen voor EU-burgers

1. Heeft u kennisgenomen van de vragen van Europarlementariër Kathalijne Buitenweg aan de Europese Commissie inzake vergoeding van inburgering aan EU-burgers en de beantwoording daarvan?

2. Wat is uw reactie op het antwoord van de heer Barrot dat een gastland dat vrijwillige inburgeringscursussen aanbiedt aan onderdanen van een andere lidstaat hen hier in beginsel niet voor hoeft te vergoeden, tenzij eigen onderdanen de cursus wel vergoed krijgen?

3. Kunnen EU-burgers, die bijvoorbeeld niet onder de Wet inburgering vallen, op dit moment aanspraak maken op een vergoeding voor inburgering? Zo nee, waarom niet?

4. Op welke regelingen kunnen personen met een Nederlands paspoort op dit moment een beroep doen voor een vergoeding voor inburgering?

5. Staan deze regelingen ook open voor EU-burgers die niet in het bezit zijn van een Nederlands paspoort? Zo nee, hoe valt dat te rijmen met artikel 24 van Richtlijn 2004/38/EG, de antwoorden van de Europese Commissie op de vragen van Kathalijne Buitenweg en de uitspraak van het Europees Hof van Justitie in de zaak Dany Bidar?

6. Bent u met ons van mening dat personen die voor langere tijd naar Nederland komen gestimuleerd moeten worden om de Nederlandse taal te leren om zich goed te kunnen redden in Nederland?

7. Bent u bereid om, bijvoorbeeld via de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, middelen beschikbaar te stellen voor vrijwillige inburgeringscursussen voor in Nederland woonachtige en/of werkzame EU-burgers? Zo ja, wanneer gaat dat van kracht? Zo nee, waarom niet?