De voormalige directeur Jasper Blom heeft in juni dit jaar afscheid genomen. Hij hield zich o.a bezig met het antropoceen. 6 juli verscheen hierover een artikel van zijn hand in de Groene Amsterdammmer. Rosalie Smit is door het partijbestuur benoemd om lopende managementtaken uit te voeren en het bureau goed klaar te maken voor een nieuwe directeur.

Rosalie: Ik vind het eervol de komende maanden dit prachtige bureau te mogen leiden. Bureau de Helling is een plek voor reflectie en verdieping maar ook voor het aanjagen van debat binnen en buiten de partij. In mijn eerste publicatie sluit ik aan bij Jesse Klaver zijn kritiek op het economisme. Economische groei is geen antwoord op maatschappelijke problemen.

Hoe kan een land dat zo welvarend is zo onverdraagzaam zijn naar vluchtelingen bijvoorbeeld, waarom lijken we zo bang om te delen in ons geluk? Tegelijkertijd ben ik optimistisch als ik zie hoeveel mensen klaar staan voor anderen, hoe vanzelfsprekend mensen elkaar helpen. Deze verdraagzaamheid en tolerantie lijkt alleen onzichtbaar in het publieke debat. Het zou mooi zijn als Bureau de Helling meer eigen onderzoek zou kunnen doen naar dit soort discrepanties.

De komende maanden entameren we een discussie op onze website over het conceptverkiezingsprogramma van GroenLinks dat dinsdag 6 september door Jesse is gepresenteerd. Waar moeten de komende Tweede Kamerverkiezingen over gaan? Welke uitdaging moet een nieuw kabinet als eerste oppakken? Komt de urgentie van deze uitdaging tot uiting in het conceptverkiezingsprogramma van GroenLinks? We vragen gevestigde politieke denkers en nieuwkomers om antwoord te geven op deze vragen. Het debat loopt tot het congres in december. Daar zal het verkiezingsprogramma door de leden van GroenLinks worden vastgesteld.