GroenLinks vindt een wettelijke gedragscode voor de topinkomens in de zorg te slap. Het openbaar maken van de smoesjes die topbestuurders verzinnen om belachelijk hoge salarissen op te strijken, lost niks op. GroenLinks wil daarom vastleggen dat de topbestuurders niet meer mogen verdienen dan de minister.

Terwijl het salaris aan de onderkant van de zorg erg laag is, zijn de inkomens aan de top absurd hoog. Die graaicultuur is al langer onderwerp van discussie en speelt ook een grote rol tijdens het debat over de begroting van Volksgezondheid. CDA heeft nu voorgesteld dat er een gedragscode komt die wettelijk wordt vastgelegd. In die code wordt geregeld dat topfunctionarissen niet meer mogen verdienen dan de minister. Als zij dat toch doen dan moeten zij dat aan de buitenwereld uitleggen. Kamerlid Evelien Tonkens van GroenLinks vindt dat een slap voorstel. Tonkens: “CDA woordvoerder Buijs blaft, maar bijt niet.” Sinds 1999 zijn zorginstellingen immers al verplicht om topinkomens te verantwoorden. Het voorstel van het CDA voegt daar maar erg weinig aan toe.

Daarom heeft Groenlinks per motie voorgesteld om in de vergunningen die aan zorginstellingen worden verleend, vast te leggen dat het salaris van de top niet hoger mag zijn dan dat van de minister. Op die manier wordt wettelijk geregeld dat salarissen niet de pan uit rijzen.
Tonkens: “Met publiek geld moet je zuinig omspringen. Er is geen enkele reden waarom een directeur van een ziekenhuis meer zou moeten verdienen dan de minister van VWS.” Deze motie heeft de steun van de SP en de LPF. De PvdA steunt op dit moment nog de motie van het CDA. GroenLinks hoopt dat de PvdA daarnaast of in plaats daarvan tevens steun wil geven aan een progressief voorstel dat écht iets doet aan die topinkomens.

Evelien Tonkens