De studentenorganisaties LSVb en ISO hebben samen met de SP en GroenLinks een manifest opgesteld voor een andere financiering van het Hoger Onderwijs. Het manifest biedt een alternatief voor de plannen van Rutte en zorgt voor beter onderwijs en een sterkere positie van de student.

Staatssecretaris Rutte van Onderwijs wil de financiering van het hoger onderwijs ingrijpend veranderen om instellingen te stimuleren doelmatig en kwalitatief hoogwaardig onderwijs aan te bieden. Hiertoe zal hij leerrechten introduceren. De bekostiging aan de hogeschool of universiteit zal op deze wijze de student volgen (vraagfinanciering). Gevolg hiervan zal zijn dat instellingen moeite zullen moeten doen om studenten niet binnen te halen, maar ook binnen te houden.

De voorgestelde wijziging in de bekostiging zal ook een manier zijn om de onderwijsgelden efficiënter in te zetten door het studietempo van studenten te verhogen. Studenten zullen een hoger collegegeld moeten gaan betalen wanneer ze te lang over hun studie doen (na C+1½, waarbij C staat voor de cursusduur).

Naast de invoering van vraagsturing heeft Rutte zich ten doel gesteld de kwaliteit en doelmatigheid van het hoger onderwijs te verhogen door openbare benchmarking en een deel van de bekostiging te koppelen aan onderwijsprestaties.

De intentie van Rutte om een doelmatig en kwalitatief hoogwaardig hoger onderwijs te realiseren ondersteunen alle ondergetekenden. Alleen zijn wij van mening dat dat op een andere manier ook mogelijk is. Daartoe hebben wij vijf minimale uitgangspunten geformuleerd, te weten:

1.       Studenten dienen, in het nieuwe bekostigingsstelsel, genoeg tijd te krijgen om zich te ontplooien, verdiepen en te verbreden:

§         Studenten moeten gedurende C+3 jaar leerrecht krijgen op hoger onderwijs, bekostigd door de overheid en tegen betaling van het wettelijk collegegeld.

§         Een leerrecht moet ten minste een periode van één jaar beslaan.

2.       Leerrechten moeten een Leven Lang Leren[1] te stimuleren:

§         Leerrechten moeten vrij inzetbaar zijn, onafhankelijk van de leeftijd van de student.

3.       Het nieuwe bekostigingsstelsel moet de studeerbaarheid vergroten:

§         Doorstroommogelijkheden moeten goed geregeld zijn.

§         Een schakeljaar moet bekostigd worden.

4.     Het nieuwe bekostigingsstelsel dient de toegankelijkheid van het hoger onderwijs niet in gevaar te brengen:

§         BSA (Bindend Studie Advies) moet niet verder worden ingevoerd, omdat dit ten koste gaat van de wettelijke leerrechten.

5.     Instellingen dienen op kwaliteit te concurreren, niet op imago en het binnenhalen van zoveel mogelijk studenten:

§         Het informatierecht[2] moet worden ingevoerd. Instellingen moeten hierbij volledige openheid van zaken geven. Onder meer over de wijze waarop ze de overheidsbijdrage besteden.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] De ambitie van het kabinet zoals uitgesproken in het HOOP 2004

[2] Vergelijkbaar met de Amerikaanse federale wet ‘The Student’s Right to Know Act’.