De spanning op het spoor moet omhoog, zodat er meer treinen gaan rijden en meer energie wordt bespaard. Dat voorstel doet Liesbeth van Tongeren bij de begrotingsbehandeling van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Van Tongeren: “Door de spanning op te voeren kunnen er meer treinen rijden en maken we efficiënter gebruik van het spoor. Dat is fijn voor de reiziger, scheelt kosten en bespaart energie. De minister kiest telkens voor meer asfalt, maar dat leidt alleen maar tot meer files. Als we investeren in ons spoornet kiezen we voor vervoer dat makkelijker, goedkoper en milieuvriendelijker is. Ik roep staatssecretaris Dijksma op dit plan van harte te omarmen!”

Sinds 1921 wordt het reguliere spoornet gevoed met 1,5kV (1500 Volt). Door dit te verdubbelen naar 3kV kunnen treinen vaker rijden en wordt een duurzaamheidsslag gemaakt, doordat de energie efficiënter wordt benut. De energiebesparing die daarmee gepaard gaat staat gelijk aan het elektriciteitsverbruik van 142.000 huishoudens. In landen als België en Italië wordt deze hogere spanning al langer op het spoor toegepast.