Het kabinet moet stoppen met de plannen voor de Tweede Maasvlakte. De Raad van State heeft vandaag het complete kabinetsbesluit vernietigd. Deze uitspraak legt feilloos bloot wat de commissie Duivesteijn eerder concludeerde: Nederland heeft een politieke cultuur waarin megaprojecten kritiekloos worden doorgedrukt. Wijnand Duyvendak roept de verantwoordelijke ministers onmiddellijk naar de Kamer.

De uitspraak van de Raad van State is een geweldige steun in de rug voor de tegenstanders van de Tweede Maasvlakte, waartoe GroenLinks sinds jaar en dag behoort. Het kabinet heeft onvoldoende rekening gehouden met natuurbelangen. De natuurcompensatie is niet goed geregeld, de zandwinning is onwettig en de gevolgen voor de Waddenzee zijn genegeerd. Bij de behandeling van de PKB voor de Tweede Maasvlakte diende GroenLinks een motie in om de gevolgen voor de Waddenzee in beeld te brengen. Minister en Kamer legden deze naast zich neer, naar nu blijkt ten onrechte.

De Raad van State ziet zoveel gebreken in de Maasvlakte dat het hele kabinetsbesluit is vernietigd. De Tweede Maasvlakte is naar de prullenbak verwezen en GroenLinks wil dat hij daar blijft. Wijnand Duyvendak zal in een debat het kabinet voorstellen het verlies te incasseren en de Maasvlakte af te blazen. Nederland zit niet te wachten op nog een risicovol megaproject, na de fiasco's van Betuweroute en HSL. De opbrengsten van deze reusachtige investering staan in geen enkele verhouding tot de kosten. Net zoals Duivesteijn voor de Betuwelijn en HSL aantoonde, heeft het kabinet ook de Maasvlakte met oogkleppen op doorgedouwd, gesteund door de drie grote fracties. Daarom moet er nu voor eens en voor altijd een eind komen aan deze kwalijke politieke cultuur.

Wijnand Duyvendak