Het jachtseizoen op jonge zeehondjes in gaat volgende week in Canada weer van start. De Canadese overheid staat toe dat honderdduizenden jonge dieren worden doodgeslagen voor hun vacht, die straks ook in Nederland te koop wordt aangeboden. GroenLinks is tegen dit onnodige dierenleed en wil dat de Nederlandse regering tenminste de import van zeehondenbont in Nederland verbiedt. Helaas blokkeren PvdA, CDA en VVD dat.

Vandaag werd in de Kamer gestemd over een motie van Groenlinks  en SP die de regering oproept tot een importverbod voor zeehondenbont, liefst in de gehele EU. Deze motie werd echter onvoldoende door de Kamer gesteund. Opmerkelijk, omdat het Algemeen Dagblad vanochtend schreef dat PvdA en VVD een wetsvoorstel maken om de import van zeehondenhuiden te verbieden. “Deze partijen maken een wetsvoorstel om de import van zeehondenbont te verbieden, maar weigeren steun aan een motie die de regering oproept tot een onmiddellijk verbod, onbegrijpelijk” aldus Marijke Vos van GroenLinks.

In plaats van de motie van SP en GroenLinks te steunen, steunden PvdA, CDA en VVD een motie van LPF-er vd Brink die oproept tot ‘meer diervriendelijke dodingsmethoden’. In het debat voorafgaand aan de stemming meldde vd Brink zelf absoluut niet tegen de jacht op zeehonden te zijn.  GroenLinks vindt vooral de draai van PvdA en VVD onbegrijpelijk.

Marijke Vos