De Geus overlegt maandag met de aandeelhouders over de exorbitante topinkomens bij Nuon en Essent. GroenLinks juicht dat initiatief toe, en ziet graag dat ook de sluiting van kerncentrale Borssele daar aan de orde komt.

GroenLinks vindt dat de aandeelhouders niet alleen verantwoordelijkheid moeten nemen voor de topinkomens. Zij moeten ook constructief meewerken aan de sluiting van kerncentrale Borssele die in het regeerakkoord is afgesproken. De kerncentrale is in handen van twee energiebedrijven, Essent en Delta. Beide bedrijven zijn volledig in handen van gemeenten en provincies. GroenLinks heeft staatssecretaris Van Geel vandaag met spoed gevraagd ervoor te zorgen dat zij worden uitgenodigd om te spreken over de sluiting van Borssele.

De directie van Borssele frustreert de sluiting van de kerncentrale door een hoge schadevergoeding te eisen, terwijl de centrale al is afgeschreven. GroenLinks vindt dat de publieke aandeelhouders van Borssele de directie moeten terugfluiten. Een schadeclaim van de ene overheid aan de andere is zinloos. De kerncentrale Borssele is volledig in publieke handen. De gemeenten en provincies die eigenaar zijn van Borssele moeten afzien van schadevergoeding en zorgen voor snelle sluiting, zo stelde GroenLinks vorige week. Dat stellen de lokale GroenLinks-fracties deze weken voor in de gemeenten en provincies. Samen vormen zij een grote meerderheid van de aandeelhouders.

De regering kan de gemeenten en provincies steunen en stimuleren om zich constructief op te stellen bij de sluiting van Borssele. Het overleg maandag is een uitstekende gelegenheid om te praten over topinkomens én Borssele. De aandeelhouders van Delta moeten daarom ook een uitnodiging krijgen. De aandeelhouders van Essent zijn al uitgenodigd. De staatssecretaris moet ook zelf aanwezig zijn om Borssele aan de orde te stellen.

Wijnand Duyvendak stelde daarover de volgende vragen:

1. Bent u ervan op de hoogte dat de Minister van Sociale Zaken de grootste aandeelhouders van de energiebedrijven Essent en Nuon heeft uitgenodigd voor overleg op zijn ministerie aanstaande maandag (18 april 2005) en dat hij hen bij die gelegenheid wil aansporen de exorbitant hoge inkomens van de bestuursvoorzitters van Essent en Nuon terug te schroeven?

2. Bent u ervan op de hoogte dat op initiatief van GroenLinks-fracties in diverse provincies en gemeenten de aandeelhoudersrol met betrekking tot de wijze van sluiting van de kerncentrale in Borssele actief wordt opgepakt?

3. Deelt u het standpunt van de GroenLinks-fractie dat provincies en gemeenten als aandeelhouders van Essent en Delta en daarmee van de kerncentrale Borssele een voor u aangewezen gesprekspartner zijn als het gaat om de realisatie van de sluiting van Borssele? Zo nee, waarom niet?

4. Bent u bereid al het nodige te doen om ervoor te zorgen dat ook de aandeelhouders van Delta bij het overleg van aanstaande maandag worden uitgenodigd en dat de inhoud van dit overleg wordt uitgebreid met de sluiting van kerncentrale Borssele, waarbij het logisch zou zijn dat u zelf aanwezig bent bij dit overleg? Zo nee, waarom niet en bent u in dit geval bereid om op zo kort mogelijke termijn een nieuwe afspraak te maken met de aandeelhouders van Essent en Delta? Zo nee, waarom niet?

5. Bent u bereid deze vragen uiterlijk maandag 18 april 2005 te beantwoorden in verband met het overleg dat diezelfde dag zal plaatsvinden?

Wijnand Duyvendak