De GroenLinksfracties in de Provincies Noord-Brabant Gelderland, Overijssel, Limburg en de Tweede-Kamerfractie vrezen kapitaalvernietiging en teloorgang van natuur als gevolg van het CDA-amendement op de mestwet. Het voorstel breekt de reconstructieplannen open waardoor milieuwinst, verloren gaat en miljoenen euro’s voor niets zijn geïnvesteerd.

Het CDA-parlementslid Koopmans wil een forse nieuwe groei van de veestapel op plaatsen waar al veel varkensbedrijven zitten. Dit betekent meer mest, stank en ammoniak in de gebieden waar de problemen al groot zijn. Het amendement gaat lijnrecht in tegen de benodigde vermindering van de hoeveelheid dieren in de concentratiegebieden. Daardoor zullen we de Europese natuur- en milieunormen niet halen. De stemming over de mestwet is op donderdag 2 juni.

Kapitaalvernietiging
De provincie Noord-Brabant heeft juist onlangs de reconstructieplannen goedgekeurd. Die kwamen tot stand na langdurig onderhandelen tussen betrokken partijen. Er zijn miljoenen geïnvesteerd in de uitkoop van bedrijven. Zo werd circa 200 miljoen euro betaald voor de sloop van stallen en meer dan 150 miljoen voor de opkoop van mestrechten. Met het CDA-voorstel zijn die investeringen voor niets geweest. Weggegooid belastinggeld. Het voorstel ondergraaft het reconstructieakkoord en is daarmee een regelrechte vertrouwensbreuk.

Meer milieuverlies
In de reconstructieplannen werd al meer dan ruim baan gegeven aan de intensieve veehouderij terwijl de winst voor natuur daar maar schamel bij afstak. Koopmans wil met zijn amendement nog meer ruimte voor bedrijven. Hij laat daarmee de balans helemaal doorslaan naar de intensieve veehouderij. De natuur is daarvan het slachtoffer.

Compromis Van Geel
De laatste dagen is druk overlegd met staatssecretaris Van Geel. Maar zijn voorstel om de wens van Koopmans pas in 2008 in te laten gaan, verzacht de werking van het amendement nauwelijks. Het stelt de groei van de veestapel slechts uit. En voor dit uitstel wordt de wettelijke bescherming van de kleine kwetsbare natuurgebieden (< 50ha) opgeofferd. Dit is onaanvaardbare Haagse koehandel die lijnrecht ingaat tegen wat in de provincie zorgvuldig is vastgesteld. Het compromis van Van Geel is opnieuw een versoepeling van de stanknormen en een nieuwe aanslag op de natuur, de leefomgeving en de gezondheid van burgers.

Het is onbegrijpelijk dat de Tweede Kamer hier in meerderheid mee lijkt in te stemmen. GroenLinks wil van de betrokken bewindslieden snel een brief over de gevolgen van dit amendement. Wat zijn de gevolgen voor de onlangs afgesloten reconstructieplannen, voor de natuurgebieden en voor de Europese verplichtingen?

Marijke Vos