GroenLinks Tweede Kamerleden Marijke Vos & Kees Vendrik stellen vragen aan minister Verdonk over het terugkeerbeleid en pleiten voor een parlementair onderzoek. Dit naar aanleiding van de hongerstaking in het vertrekcentrum Ter Apel en de oproep van meerdere fracties in de Provinciale Staten van Groningen, om de afspraken over dit vertrekcentrum te herroepen.

De fracties van GroenLinks, PvdA, SP en Christen Unie in de Groningse Provinciale Staten laken het op straat zetten van asielzoekers door het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers. Daarmee schendt het COA de bestaande afspraken met de gemeente Vlagtwedde, waar het vertrekcentrum Ter Apel gevestigd is. Marijke Vos wil daarover opheldering hebben. ‘Het terugkeerbeleid van minister Verdonk pakt snoeihard uit voor asielzoekers, maar of het ertoe leidt dat mensen terugkeren naar hun land van herkomst blijft hoogst onduidelijk. De Tweede Kamer zou dit op korte termijn met behulp van een parlementair onderzoek onder de loep moeten nemen en aanbevelingen voor de toekomst moeten vaststellen’, aldus Marijke Vos van GroenLinks.

Schriftelijke vragen van de leden Vos & Vendrik (beiden GroenLinks) aan de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie over vertrekcentra.

1. Klopt het dat de fracties van PvdA, ChristenUnie, SP en GroenLinks van de provinciale staten van Groningen verklaren dat er ‘vele aanwijzingen zijn’ dat het COA zich niet aan de afspraken met de gemeente Vlagtwedde houdt rondom het vertrekcentrum Ter Apel? Zo ja, waaruit bestaan deze aanwijzingen en wat vindt u daarvan? Gaan deze aanwijzingen ook op voor andere vertrekcentra?

2. Deelt u de mening van de fracties van PvdA, ChristenUnie, SP en GroenLinks in de provinciale staten van Groningen dat er sprake is van een ‘ontoelaatbare situatie’ in het vertrekcentrum Ter Apel? Zo nee, waarom niet?

3. Klopt het dat er naar schatting tien personen die in het vertrekcentrum Ter Apel verblijven weigeren te eten, waarvan er reeds twee zijn opgenomen in een ziekenhuis? Op welke wijze heeft het COA of de IND geprobeerd tegemoet te komen aan de bij deze personen levende angst voor uitzetting?

4. Welke afspraken zijn er precies gemaakt met gemeenten waar vertrekcentra zijn ingericht met betrekking tot de uitzetting? Is er afgesproken om geen asielzoekers uit de opvangvoorzieningen te verwijderen door ze op straat te zetten? Hoeveel personen zijn er uit de opvangvoorzieningen van de vertrekcentra op straat gezet? Hoeveel kinderen en zieken bevonden zich daaronder?

5. Is het waar dat in het vertrekcentrum Ter Apel asielzoekers verblijven waarvan is vast te stellen dat de landen van herkomst geen uitreispapieren verstrekken? Zo ja, waarom krijgen deze asielzoekers geen verblijfsvergunning op grond van het buitenschuldcriterium?

6. Bent u bereid om de personen waarvan in de afgelopen maanden de opvangvoorzieningen zijn beëindigd, zonder dat is vast komen te staan dat deze personen zijn teruggekeerd naar hun land van herkomst en waarvan moet worden aangenomen dat ze nog steeds in Nederland verblijven, weer op te nemen in de opvangvoorzieningen? Zo nee, waarom niet?

7. Hoeveel personen zijn er vanaf januari 2005 administratief verwijderd? Hoeveel personen zijn er voor dezelfde periode daadwerkelijk verwijderd naar hun landen van herkomst? Zeggen deze cijfers iets over het succes van het terugkeerbeleid?

Zie ook: Statenfracties Groningen: toestanden in Ter Apel ontoelaatbaar.