GroenLinks ziet in het SUV-onderzoek, dat minister Peijs vandaag presenteert, een doorbraak in de strijd voor een veiliger verkeer. Ook Peijs draait er niet omheen: PC Hooft-tractoren zijn onveilig en onnodig milieuvervuilend. Nu komt het aan op actie. GroenLinks wil dat minister Peijs alles op alles zet om het gevaar van de SUV’s in te dammen. Te beginnen door een convenant met gemeenten te sluiten, zodat SUV’s op kwetsbare plekken geweerd worden.

In oktober 2004 zette GroenLinks kamerlid Wijnand Duyvendak de SUV met een knal op de politieke agenda. In de notitie "Stop de PC Hooft-tractor" toonde hij aan dat SUV's gevaarlijker zijn en er maatregelen mogelijk zijn om hier iets aan te doen. Minister Peijs liet op verzoek van GroenLinks nader onderzoek verrichten naar de SUV’s.  Dit onderzoek, dat vandaag verscheen, bevestigt de conclusies van het GroenLinks rapport. Zo is een SUV tot zes maal dodelijker dan een gewone personenauto. Het onderzoek is een doorbraak, omdat er nu geen enkele discussie meer kan zijn over de gevaren van de SUV.

Nu komt het aan op het nemen van maatregelen. En hierin heeft minister Peijs nog een zetje nodig. Ze zegt weinig te kunnen ondernemen en legt de bal te gemakkelijk in Brussel. Europese maatregelen zijn goed, maar duren te lang en de uitkomst is onzeker. Daarom moet Nederland zelf wat doen, en dat kan ook. Het feit dat de EU typegoedkeuringen aan de auto’s heeft verleend, betekent niet dat alle auto’s dus ook op alle openbare wegen moeten worden toegelaten. Zo worden zwaardere vrachtwagens al vaker uit stedelijke centra geweerd.

Daarom wil GroenLinks dat Peijs een convenant sluit met gemeenten om het gevaar van SUV's lokaal aan banden te leggen. Gemeenten kunnen SUV’s op hele kwetsbare plekken weren: rond bijvoorbeeld scholen, crèches, of speelplaatsen. Het is ook mogelijk een specifiek parkeerverbod in te stellen via de APV of de Gemeentewet. Ook kunnen parkeervergunningen duurder worden gemaakt of in bepaalde gebieden geweigerd worden voor SUV's.

Daarnaast kan Peijs zelf de BPM voor SUV's met een fors percentage verhogen. Ook kan zij de bull-bar, in de ban doen, vooruitlopend op Europese regelgeving. Uit het onderzoek blijkt dat de bull-bar enorm gevaarlijk is en als accessoire onnodig is.

GroenLinks wil meteen na het reces een debat de minister, om haar uit te dagen alsnog maatregelen te nemen.

De notities "Stop de PC Hooft-tractor" en "Gemeentelijke mogelijkheden voor regulering terreinwagens" zijn hier (http://www.groenlinks.nl/2ekamer/kamerleden/Politicus.2004-03-30.5810/pchoofttractoren) te lezen.

Wijnand Duyvendak