Op dit moment zwerven er asielzoekers op straat die geen enkel perspectief hebben. Ze zijn wel uit de opvang gezet, maar kunnen het land niet uit omdat ze geen uitreispapieren hebben. Dat is onmenselijk voor de betrokkenen. De gemeenten beklagen zich daar terecht over.

GroenLinks stelt vragen over klachten van gemeenten over de uitvoering van het asielbeleid. Gemeenten stellen dat minister Verdonk voor vreemdelingenzaken zich niet houdt aan de afspraak om asielzoekers niet op straat te zetten. De opvang van deze groep asielzoekers komt voor rekening van gemeenten zelf. ‘Het is te gek voor woorden dat asielzoekers die gewoon niet uit Nederland weg kunnen zonder pardon op straat worden gezet’, aldus GroenLinkser Ineke van Gent. ‘Als het openbaar bestuur zélf gaat klagen over de uitvoering van het Nederlandse asielbeleid, dan kun je je afvragen of die uitvoering überhaupt nog kan standhouden’, zo stelt Van Gent.

De kamerleden Van Gent en Vos willen van minister Verdonk weten hoe ze deze problemen gaat oplossen. Volgens GroenLinks moet minister Verdonk asielzoekers toestaan in Nederland te verblijven, wanneer vaststaat dat ze geen uitreispapieren kunnen krijgen. GroenLinks blijft erbij dat de uitvoeringsproblemen van het Nederlandse asielbeleid voorkomen hadden kunnen worden als er door dit kabinet was gekozen voor een generaal pardon voor alle asielzoekers die onder de oude Vreemdelingenwet vallen. Daarmee had veel menselijke ellende voorkomen kunnen worden.

Ineke van Gent

Marijke Vos

Schriftelijke vragen van de leden Van Gent en Vos (beiden GroenLinks) aan de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie inzake klachten van de VNG over het asielbeleid

1. Kent u het bericht  dat de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) zich beklaagt over de uitvoering van het asielbeleid?

2. Klopt het dat u met de VNG heeft afgesproken dat er een ‘sluitende aanpak’ voor de opvang van asielzoekers zou komen, waardoor asielzoekers, al dan niet uitgeprocedeerd, niet uit de opvang worden gezet?

3. Kunt u aangeven hoe de departementale hulpdesk voor gemeenten ten behoeve van de uitvoering van het asielbeleid tot nu toe functioneert? Wat is de precieze taakomschrijving van deze hulpdesk? Valt onder deze taakomschrijving ook het doorlichten van de uitvoering van het asielbeleid? Functioneert de hulpdesk als klachtinstantie? Zo ja, hoeveel klachten zijn er inmiddels bij de hulpdesk binnengekomen en hoe worden deze klachten afgehandeld? Bestaat er een mogelijkheid van bezwaar en/of beroep tegen beslissingen van de hulpdesk?

4. Waarop is de klacht van gemeenten gebaseerd dat asielprocedures ondoorzichtig zijn? Legt deze kritiek van het openbaar bestuur niet de bijl aan de wortel van de houdbaarheid van Nederlandse asielprocedures nu ervan mag worden uitgegaan dat gemeenten over een uitstekende juridische expertise beschikken om het verloop van asielprocedures op waarde te schatten? Welke maatregelen neemt u zich voor om aan deze kritiek van gemeenten tegemoet te komen?

5. Klopt het dat gemeenten zich beklagen over gebrekkige communicatie met de IND? Zo ja, hoeveel klachten zijn er inmiddels door gemeenten geuit? Klopt het dat gemeenten zich al eerder beklaagd hebben over de gebrekkige communicatie met de IND? Zo ja, waarom zijn er dan nog geen effectieve maatregelen getroffen tegen dit probleem? Hoe gaat u ervoor zorgen dat gemeenten zicht krijgen op de werkwijze van de IND?

6. Bent u bereid te inventariseren hoeveel uitgeprocedeerde asielzoekers er inmiddels op straat gezet zijn en waarvan het volgens gemeenten onduidelijk blijft hoe deze asielzoekers zonder uitreispapieren alsnog een verblijfsstatus kunnen krijgen? Waarom kunnen deze gevallen niet onder het buitenschuldcriterium worden gebracht?

7. Kunt u een indicatie geven op welke wijze thans het overleg tussen u en de VNG verloopt over de uitvoering van het asielbeleid? Op welke termijn zijn de aanbevelingen van de commissie van wijzen van de VNG te verwachten? Bent u bereid de Kamer te informeren over deze aanbevelingen en een kabinetsstandpunt hierop te formuleren?

8. Bent u het met de directeur van de VNG eens dat het draagvlak voor het Nederlandse asielbeleid afbrokkelt nu de uitvoering lijkt te falen? Noopt dit uiteindelijk niet tot een generaal pardon voor alle asielzoekers die onder de oude Vreemdelingenwet vallen? Zo nee, waarom niet?