Studenten moeten volgend jaar veel meer gaan betalen voor hun nieuwe ziektekostenverzekering. Dat is het gevolg van de plannen van Hoogervorst. GroenLinks vindt dat studenten daar niet de dupe van mogen worden.

Uit onderzoek van vakbond De Unie blijkt dat studenten volgend jaar veel meer kwijt zijn aan hun ziektekostenverzekering. Die tegenvaller kan oplopen tot 180 euro per jaar. Dat geld kunnen studenten niet missen: ze zitten al veel te krap. De meeste studenten moeten bovendien wel bijwerken, omdat de studiebeurs van 220 euro veel te laag is om van rond te komen. De overheid kan niet eerst zorgen voor te lage beurzen, en het vervolgens financieel bestraffen als studenten wat bijverdienen.

GroenLinks wil niet dat studenten de rekening betalen voor het prestigeproject van Hoogervorst. Het is zeer onwenselijk als studenten door geldgebrek afzien van hun studie. Nederland heeft juist meer hoger opgeleiden nodig. GroenLinks vindt dat de regering er voor moet zorgen dat studenten er niet op achteruit gaan door het nieuwe zorgstelsel.

Kees Vendrik
Paul Jungbluth

Vragen van de leden lid Vendrik en Jungbluth (beiden GroenLinks) aan de minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport over studenten die moeten dokken (8 september 2005)
1.      Hebt u kennisgenomen van het artikel ‘Student moet dokken’ in de Metro van 8 september 2005?
2.      Was bij u al bekend dat studenten met een bijbaan met de komst van de nieuwe basisverzekering fors meer gaan betalen voor hun ziektekostenverzekering? Zo ja, hoe lang was dat al bekend?
3.      Hoe beoordeelt u de conclusie dat studenten straks beter thuis kunnen blijven dan werken? Deelt u de mening dat voor veel studenten de extra inkomsten uit een bijbaan noodzakelijk zijn om rond te kunnen komen? Indien u die mening niet deelt, kunt u dat cijfermatig onderbouwen?
4.      Kunt u inzichtelijk maken wat de financiële consequenties zijn voor studenten, gesplitst naar het hebben van een bijbaan en verschillende inkomensgroepen?
5.      Hoe gaat u de extra kosten compenseren? Denkt u daarbij aan het verhogen van de studiebeurs?
6.      Kunt u garanderen dat direct na Prinsjesdag voor alle Nederlanders precies bekend is hoeveel zij volgend jaar kwijt zijn aan hun ziektekostenverzekering? Deelt u de mening dat dit zeer wenselijk is, gezien de onrust die er bestaat bij grote groepen burgers?
7.      Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voor Prinsjesdag?