Er is lang genoeg getreuzeld met de invoering van beprijzing voor het wegverkeer. Langer uitstel vindt de GroenLinksfractie onverantwoord, vanwege de stijgende luchtvervuiling en de groeiende files. Via een stap-voor-stap aanpak kan de volledige kilometerheffing in 2010 worden ingevoerd.

Minister Peijs weigert nu – als zoveelste Verkeersminister in de rij – om deze broodnodige keuze te maken. Onderzoek toont aan dat beprijzen vijf maal effectiever is om de files aan te pakken dan het aanleggen van meer asfalt. En ervaringen in het buitenland bewijzen dat het kan én werkt. Het CPB berekent dat het de files met 35 procent vermindert. De kilometerheffing is ook een onmisbaar instrument om de snel stijgende luchtvervuiling te stoppen. Een heffing kan de verkeersstromen spreiden en verminderen.

Invoering van beprijzing vraagt een pragmatische aanpak: een stap-voor-stap-benadering, waarbij de techniek zich kan bewijzen en het effect zichtbaar wordt. Het is niet noodzakelijk om vanaf nu direct in te zetten op landelijke invoering in één keer. Evenmin is het verstandig om direct over te gaan op de introductie van het technisch meest complexe systeem.
Uitgangspunt bij deze stap-voor-stap-benadering is dat bij iedere investering in een nieuwe stap eerder gedane investeringen blijven renderen.

Stap 1: Maak lokale start mogelijk
Steden of regio’s moeten de wettelijke mogelijkheid krijgen om zelf een kilometerheffing in te voeren.

Stap 2: Zoek een proefstad / regio
Zo spoedig mogelijk dient er in één stadsregio een pilot van start te gaan. Amsterdam ligt voor de hand.

Stap 3: uitbreiding naar knelpunten en regio’s
Wanneer het proefproject is geslaagd, kan het worden uitgebreid naar andere regio’s.

Stap 4: Invoering landelijke kilometerheffing vrachtverkeer
Met een landelijke kilometerheffing voor het vrachtverkeer, vergelijkbaar met Duitsland, kunnen de motorrijtuigenbelasting en het ‘eurovignet worden afgeschaft.

Stap 5: Invoering landelijke kilometerheffing personenauto’s
Mensen met schone auto’s die weinig rijden, gaan minder betalen. Veelrijders in vervuilende auto’s betalen meer.

Wanneer wij nú de politieke wil tonen, kunnen deze 5 stappen in 2010 zijn doorlopen.

De notitie "De kilometerheffing stap voor stap" is hier te downloaden.

Wijnand Duyvendak