Vandaag heeft de gemeente Haarlemmermeer aangegeven van het cellencomplex Schiphol af te willen. GroenLinks is het daarmee eens. Het ministerie van Justitie is in deze zaak ernstig tekort geschoten.

In een uitgebreide brief aan de gemeenteraad van Haarlemmermeer maakt de burgemeester van zijn hart geen moordkuil. De burgemeester heeft geen vertrouwen in de manier waarop de minister van justitie omgaat met de veiligheid van de cellencomplexen. Het stak de burgemeester vooral dat pas na lang soebatten de zaken in de cellencomplexen op orde kwamen. Het gemeentebestuur van Haarlemmermeer heeft er geen vertrouwen in dat nieuwe veiligheidsvoorwaarden de brandveiligheid van het complex kunnen garanderen.

GroenLinks vindt de hele gang van zaken beschamend. Blijkbaar komt het ministerie van Justitie, de regelhandhaver bij uitstek, alleen na veel ‘gezeur’ in actie. Dat gaat volstrekt voorbij aan de maatschappelijke schok die de Schipholbrand teweeg heeft gebracht. De overheid heeft een zware verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de mensen die zijn gedetineerd.

Marijke Vos