De dienstregeling van de NS voor 2007 zou een revolutie worden. Meer, beter, sneller. Op het eerste gezicht komt er van die grote ambities nog weinig terecht. GroenLinks is teleurgesteld over de plannen van de NS en zal zich inzetten voor de reizigers die de NS nu in de kou laat staan.

Tegenover snellere verbindingen voor sommige reizigers staat vaker overstappen voor veel anderen. Tegenover nieuwe stations staan opgeheven lijnen. En knelpunten in de infrastructuur blijven ook volgend jaar de achilleshiel van de spoorwegen.  

Afgelopen jaar is het aantal reizigers in de trein toegenomen en ook voor de komende jaren wordt groei verwacht. De spoorwegen zullen alle zeilen bij moeten zetten om die toestroom op te vangen. GroenLinks wil dat die reizigers kunnen rekenen op betrouwbare dienstverlening en kwaliteit. Het is de vraag in hoeverre die nieuwe reizigers er met de voorgestelde dienstregeling op vooruit zullen gaan.

GroenLinks wil ook dat de NS de sociale functie van openbaar vervoer in stand houdt. “Dit is vooral een dienstregeling van kille rekenmeesters” aldus Wijnand Duyvendak, Kamerlid voor GroenLinks. Er komen meer treinen in de spits, maar minder in de avond en de nacht, minder in het weekend en de daluren. Ook de minder drukke routes komen er bekaaid vanaf. “De politiek heeft jarenlang bezuinigd op de NS. Er is veel te weinig geïnvesteerd in het openbaar vervoer. Dat geldt zowel voor de Paarse kabinetten als voor de kabinetten Balkenende. De gevolgen daarvan worden nu schrijnend zichtbaar”. GroenLinks zal daarom in de Kamer pleiten voor forse aanpassingen in de dienstregeling.

Wijnand Duyvendak