Uit nieuwe cijfers van de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) blijkt dat de CO₂-uitstoot in de Nederlandse industrie vorig jaar niet is afgenomen. Dit terwijl de Europese CO₂-uitstoot wel afnam. Tweede Kamerleden Tom van der Lee en Suzanne Kröger vragen daarom opheldering aan de demissionaire regering.

“Dat er geen sprake is van een daling in de CO2-uitstoot van de Nederlandse industrie is reden tot grote zorg. Om klimaatverandering een halt toe te roepen moeten we zo snel mogelijk de CO2-uitstoot van de industrie terugdringen. Het is de hoogste tijd om onze industrie te verduurzamen. Groene koplopers verdringen elkaar met de mooiste innovaties, maar ze hebben wel een helpende hand van de overheid nodig”, aldus Van der Lee.

GroenLinks pleit voor een minimumprijs op CO2, zodat CO2-arme innovaties sneller gaan lonen. De opbrengst kan gebruikt worden om innovaties financieel te ondersteunen.

Van der Lee: “Dan krijg je een vliegwielwerking. Dat is hard nodig in de strijd tegen klimaatverandering en in de internationale wedstrijd om wie het meest innovatieve bedrijfsleven heeft.”

De vragen aan de Minister van Economische Zaken en de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu over het bericht dat de CO2-uitstoot van de Nederlandse industrie in 2016 niet is gedaald, vind je hieronder.