De vakantie van enkele duizenden gehandicapten staat op de tocht, omdat de Inspectie voor Verkeer & Waterstaat een oude wet op eens strenger toepast. Met boetes en hoge dwangsommen wordt het vrijwilligers onmogelijk gemaakt gehandicapten te vervoeren. Slaat hier de regelzucht niet door? GroenLinks wil opheldering.

Vragen van het lid Azough (GroenLinks) aan de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de minister van Verkeer en Waterstaat over vrijwilligers die niet langer gehandicapten mogen vervoeren (16 maart 2006)

1. Hebt u kennis genomen van het ANP-bericht ‘Ministerie nekt vakantie duizenden gehandicapten’ van 16 maart jl?
2. Klopt het dat de Inspectie voor Verkeer en Waterstaat de Wet Personenvervoer strenger toepast waardoor vrijwilligers niet langer gehandicapten mogen vervoeren? Zo ja, wat is de reden van deze strengere toepassing?
3. Betreft het wellicht één van de regels die in de strijd tegen overbodige bureaucratie wel zou kunnen sneuvelen?
4. Zijn er concrete aanwijzingen geweest dat het vervoer door vrijwilligers niet veilig genoeg zou zijn?
5. Klopt het dat deze strengere toepassing tot gevolg heeft dat gehandicaptenvakanties onbetaalbaar worden? Deelt u de mening dat dat onwenselijk is?
6. Bent u bereid zelf de duizenden mensen met een handicap te vertellen dat de door hen geboekte reis niet doorgaat?
7. Bent u bereid deze vragen te beantwoorden voor het Algemeen Overleg Valys?