GroenLinks stelt schriftelijke vragen over het onderzoek van de Commissie Rechtsbijstand Asielzoekers. Uit dat onderzoek blijkt dat tal van asielzoekers een verblijfsvergunning mislopen omdat hun advocaten fouten maken. Wij willen van minister Verdonk weten hoe het met de rechtsbijstand voor asielzoekers gesteld is. Het is onaanvaardbaar dat asielzoekers de bescherming die ze verdienen mislopen omdat hun advocaat fouten maakt. Daarom wil GroenLinks van minister Verdonk dat asielzoekers procedurefouten niet meer tegengeworpen krijgen.

Naïma Azough

Schriftelijke vragen van het lid Azough (GroenLinks) aan de minister voor Vreemdelingenzaken en Integratie over falende advocaten in asielzaken

1. Kent u de berichten  dat volgens de Commissie Rechtsbijstand Asielzoekers tal van asielzoekers door blunders van advocaten geen kans hebben gehad op een verblijfsvergunning?
2. Kunt u aangeven waaruit de fouten in asielzaken van advocaten doorgaans bestaan?
3. Op welke wijze gaat u om met geconstateerde, door advocaten gemaakte fouten?
4. Op welke wijze faciliteert u de ontwikkeling van expertise bij vreemdelingenadvocaten?
5. Klopt het dat asieladvocaten niet altijd betrokken zijn bij de belangen van hun cliënten?
6. Bent u het met mij eens dat, gezien de enorme consequenties voor de belangen die op het spel staan, asielzoekers de fouten van hun rechtsbijstandverleners niet tegengeworpen zouden mogen krijgen? Zo nee, houdt dit dan niet een schending in van het Verdrag van Gènéve, dat Nederland verplicht bescherming te bieden aan hen die dat behoeven?

Den Haag, 2 mei 2006