Minister Veerman van Landbouw moet strenge maatregelen nemen tegen de mishandelingen van dieren op veemarkten. De beelden die de Stichting Dierenrecht vandaag heeft vrijgegeven, bieden een schokkend beeld van de manier waarop veehandelaren met hun dieren omgaan: ze worden geschopt, geslagen en bewerkt met elektrische schokken. Ook worden koeien met overvolle uiers niet gemolken, terwijl dat wel verplicht is.

De Tweede-Kamerleden Van Gent (GroenLinks), Waalkens (PvdA) en Van der Ham (D66) doen via schriftelijke vragen een dringend beroep op minister Veerman om het dierenleed te stoppen. Zij vragen om meer en betere controles van de Algemene Inspectiedienst. Ook moet er, op basis van de aangifte van Stichting Dierenrecht, een intensief straftrechtelijk onderzoek komen naar de marktmeesters en veehandelaren in Leeuwarden en Utrecht.

Vragen van de leden Van Gent (GroenLinks), Waalkens (PvdA) en Van der Ham (D66) aan de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, ingediend 24 augustus 2006, over misstanden op veemarkten.

1. Heeft u kennis genomen van de aangifte van de Stichting Dierenrecht Nederland / ROAR naar aanleiding van de mishandeling van dieren op de veemarkten van Leeuwarden en Utrecht?

2. Wat is uw oordeel over de door de stichting geconstateerde misstanden op de veemarkten, waaronder het schoppen en slaan van zieke en oververmoeide dieren, het toedienen van elektroschokken en het verzuimen van het melken, voeren en water geven aan dieren gedurende lange tijd?

3. Sinds wanneer zijn de misstanden op de veemarkten bij uw ministerie en de AID bekend? Is het correct dat u al zeker anderhalf jaar hiervan op de hoogte bent, zoals de Stichting Dierenrecht meldt?

4. Klopt het dat de AID slechts eenmaal heeft ingegrepen bij de veemarkt in Utrecht en toen drie dieren heeft moeten afmaken?

5. Kunt u aangeven hoe de controle door de AID op de veemarkten is georganiseerd? Hoe vaak worden veemarkten bezocht door inspecteurs, en hoe vaak treden zij op tegen mishandeling, uitdroging, verhongering en andere misstanden?

6. Gaat u zich inspannen om de in de aangifte geformuleerde overtredingen van de Gezondheids- en Welzijnswet Dieren en het Besluit Dierenvervoer tot op de bodem te laten uitzoeken?

7. Bent u met ons van mening dat de geconstateerde mishandeling van dieren schokkend is en dat een strengere in intensievere aanpak noodzakelijk is? Zo nee, waarom niet? Zo ja, bent u bereid hier binnen de AID capaciteit voor vrij te maken?