Het VVD programma is door het zeer korte en bondige karakter sterk in vorm, maar zwak als het gaat om solidariteit tussen arm en rijk. Miljarden euro’s aan lastenverlichting komen vooral terecht bij de mensen die toch al sterke schouders en goede banen hebben. Bovendien wordt deze eenzijdige belangenbehartiging betaald door hard te snoeien in de zorg en de sociale zekerheid. Door deze toch al kwetsbare collectieve voorzieningen verder te marginaliseren, worden de laagstbetaalden dubbel de dupe.

Naast de hypotheekrente verklaart de VVD ook de Zalmnorm en de AOW (leeftijd) heilig. Op ieder ingrijpen - zoals fiscalisering van de AOW- ligt voortaan een politiek taboe. Ten koste van alles moeten kennelijk de rijke huizenbezitters en de rijkste ouderen worden ontzien; dat zijn immers potentiële VVD-kiezers.

Gratis kinderopvang is – zeker voor de VVD – een verrassende stap; al is het met de daarvoor gereserveerde 400 miljoen euro niet mogelijk om dit te realiseren.

Het beste nieuws is wel dat de VVD breekt met de toon van het beleid van de minister van Vreemdelingenbeleid en Integratie daar waar het programma zegt: "Nederland moet gastvrijheid uitstralen om daarin wervend te zijn."

Femke Halsema