Hoewel de staatscommissie Elzinga met haar voorstellen een stap in de goede richting zet, betreurt GroenLinks het halfslachtige compromis over de burgemeestersverkiezing en de terughoudendheid in de dualisering van de lokale politiek.

De gekozen of de benoemde burgemeester is een principiële keuze, waarover experimenten geen duidelijkheid verschaffen. Een heldere keuze van de commissie was beter op zijn plaats geweest dan dit compromis, waarmee het uiteindelijke besluit 10 jaar wordt uitgesteld.

GroenLinks pleit voor algehele afschaffing van de Kroonbenoeming en is in principe voorstander van een door de gemeenteraad gekozen burgemeester. GroenLinks gaat graag de discussie aan over de directe burgemeestersverkiezing. Als voorwaarde stelt GroenLinks dat in ieder geval moet worden voldaan aan minimale vereisten van bestuurlijke kwaliteit, inzicht en capaciteit.

De voorstellen van de commissie voor dualisering gaan GroenLinks niet ver genoeg. De plannen geven onvoldoende invulling aan de versterking van de positie van de Gemeenteraad. Waar mogelijk dient de raad in een duaal stelsel haar eigen voorzitter te kiezen, een eigen griffie te krijgen, ruimte te hebben voor eigen ambtelijk ondersteuning en een eigen onderzoeksbudget om het college te kunnen controleren.

Het terugdringen van de tijd die raadsleden aan hun werkzaamheden spenderen is voor GroenLinks geen doel op zich. Prioriteit heeft het dat gemeenteraadsleden zich politieker profileren, bereid zijn raadscommissies voor te zitten en de contacten met de burger te intensiveren.

Femke Halsema