Het kabinet moet zo snel mogelijk opheldering geven over een e-mail van een topambtenaar, waarin staat dat een onderzoek naar de kosten van de Wet Open Overheid is ingesteld, met als doel deze wet te blokkeren. Deze mail kwam naar boven bij een Wob-verzoek van de Open State Foundation. Kamerlid Nevin Özütok wil met spoed een debat met minister Plasterk van Binnenlandse Zaken, nog voor het nieuwe kabinet aantreedt.

Özütok is onaangenaam verrast door de onthulling. "Het lijkt nu alsof de minister de inzet van het middel onderzoek misbruikt. Onder het mom van in kaart brengen van de kosten, laat hij onderzoek doen met als doel het tegenhouden van een wet die hem niet zint. Dat grenst aan misleiding."

De Wet Open Overheid moet als opvolger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) meer transparantie brengen bij de overheid. Het wordt voor overheden verplicht om actief zelf veel informatie openbaar en goed vindbaar te maken voor burgers, de gronden waarop overheden Wob-verzoeken kunnen weigeren worden ingeperkt en er moet sneller op verzoeken worden beslist. De wet is aangenomen in door de Tweede Kamer en ligt nu bij de Eerste Kamer voor. Ook de Vereniging Nederlandse Gemeenten en het Interprovinciaal Overleg voeren vanuit gemeenten en provincies een lobby om de wet van tafel te krijgen.