De Eerste Kamer heeft dinsdag de wet om de termijn voor het verkrijgen van het Nederlanderschap te verlengen van vijf naar zeven jaar, verworpen. Tineke diende daarnaast als enige een motie in om integratie van vluchtelingen te verbeteren daarbij rekening houdend met de duur van de naturalisatietermijn. ,,De motie haalde het net. Van deze uitslag heb ik gedroomd, want het wetsvoorstel werd nipt verworpen", aldus de na afloop bijzonder opgewekte Tineke.

Dezelfde partijen die de motie van Tineke steunden (GroenLinks, D66, 50plus, PvdD, PvdA, OSF en CU), verwierpen het wetsvoorstel. ,,Het voorstel van staatssecretaris Dijkhoff was gebaseerd op een gevoel dat een langere termijn beter was voor de integratie waarbij de regering zelf aangaf dat de gekozen termijn van zeven jaar arbitrair was", benadrukt Tineke de zwakte van het wetsvoorstel. ,,Naast deze inhoudelijke bezwaren, gelden voor GroenLinks natuurlijk ook de principiële bezwaren sterk. Vandaar ook onze motie om in ieder geval voor vluchtelingen een uitzondering te maken."

Al decennialang gaat het Nederlandse beleid uit van de gedachte dat het onwenselijk is dat de samenleving grote groepen vreemdelingen telt die hier op permanente basis wonen, maar niet volwaardig kunnen participeren. Tineke: ,,Dit beleid is decennia door bewindspersonen van VVD en CDA verdedigd, maar zou nu ineens niet meer voldoen. Ik ben dan ook blij dat de Eerste Kamer heeft besloten om nieuwkomers niet uit, maar in te sluiten."

Het is het eerste voorstel in bijna twee jaar tijd dat de Eerste Kamer heeft verworpen. De integrale spreektekst van Tineke Strik, inclusief haar goedgekeurde motie zijn hieronder te lezen.