GroenLinks wil een spoeddebat met minister Ronald Plasterk van Onderwijs en premier Balkenende over het plan om het collegegeld voor studenten te verhogen.

Vandaag werd bekend dat Plasterk overweegt het collegegeld te verhogen om geld vrij te maken voor het optrekken van de lerarensalarissen. Plasterk bespreekt zijn ideeën morgen in de Ministerraad. Voor het verhogen van de lerarensalarissen, om op termijn een lerarentekort te voorkomen, is volgens de adviescommissie-Rinnooy Kan ruim 1 miljard euro nodig.

GroenLinks wijst erop dat het ondervangen van het dreigende lerarentekort een maatschappelijk probleem is waar het gehele kabinet een bijdrage aan moet leveren. De rekening kan en mag niet eenzijdig neergelegd worden bij de studenten. Dinsdag zal Tweede Kamerlid Tofik Dibi het spoeddebat aanvragen met minister Plasterk en premier Balkenende. Ook zal de Kamervoorzitter Gerdi Verbeet verzocht worden volgende week tijd vrij te maken voor het spoeddebat.

Tofik Dibi