Minister Wiebes zei vorige week in debat voor gaswinning bij Schiermonnikoog te zijn, ondanks protest in de Noordelijke provincies en van alle Waddengemeentes. In de nieuwe mijnbouwwet staat dat gemeentes, provincies en waterschappen advies mogen geven bij boringen naar gas en olie. Maar omdat de gaswinning op zee plaatsvindt, ontdekte Wiebes een slimmigheidje; formeel hoeft hij niet te luisteren naar de lokale inbreng. GroenLinks Tweede Kamerlid Liesbeth van Tongeren dient daarom twee moties in. Ze vraagt de regering om in de geest van de wet te handelen en het advies van bewoners en hun bestuurders serieus te nemen. Verder wil ze dat de Raad van State het slimmigheidje van Wiebes bekijkt en een advies geeft over hoe de mijnbouwwet geïnterpreteerd moet worden.

Van Tongeren: ‘Wiebes kan twee kanten op. Of hij kiest ervoor om met een juridisch handigheidje de inbreng van de bewoners te negeren óf hij luistert naar de omwonenden en hun bestuurders en gaat in gesprek over de mogelijke gaswinning. Ik hoop dat hij de kant van de bewoners kiest. Zodat Schiermonnikoog geen tweede Groningen wordt.’