De Tweede Kamerfractie van GroenLinks steunt het besluit van het kabinet om de militaire missie in Mali te verlengen. Kamerlid Bram van Ojik maakte dat vandaag bekend in een debat in de Tweede Kamer.

Van Ojik: “Mali is één van de kwetsbaarste landen ter wereld. Het kan nog lang duren voordat het land weer op orde is. De Nederlandse militaire bijdrage is daarbij belangrijk, maar dat geldt net zo goed voor onze politieke betrokkenheid en onze inspanningen op het gebied van ontwikkelingssamenwerking. Ik ga er scherp op toezien dat het kabinet hier hard aan blijft werken.”

Het kabinet nam de motie van GroenLinks over die opriep meer te doen om de negatieve invloed van klimaatverandering tegen te gaan. Verminderde voedselopbrengst en waterschaarste liggen namelijk aan de basis van veel conflicten in het land. Ook beloofde het kabinet dat het regelmatig zou rapporteren over de staat van de medische voorzieningen voor de uitgezonden Nederlandse militairen. Na het dodelijke ongeval in 2016 zijn die nu op orde gebracht, maar GroenLinks en andere partijen vinden het noodzakelijk de vinger aan de pols te houden.

GroenLinks steunt ook de verlenging van de missie in Afghanistan. Sinds 2002 is Nederland actief in het land. Momenteel doet Nederland mee aan de missie Resolute Support, die onder meer werkt aan het opbouwen van de politie en het leger van Afghanistan.