Iedereen zou zich veilig moeten voelen op het werk. Toch ervaren jaarlijks 134.000 mensen ongewenst seksueel gedrag van collega's of leidinggevenden. Dit kan van grote invloed zijn op iemands leven: één op de drie werknemers die te maken hebben met ongewenste omgangsvormen krijgen burn-outklachten. GroenLinks vindt dat de Rijksoverheid het goede voorbeeld moet geven om een veilige werkplek voor iedereen te creëren. Daarom pleit de partij vandaag voor een onafhankelijk meldpunt 'voel je veilig'.

Mensen hebben vaak angst om ongewenst gedrag te melden. Vanwege schaamte of omdat ze bang zijn voor hun carrière.Het is belangrijk dat mensen op een onafhankelijke, betrouwbare plek melding kunnen maken van ongewenst gedrag. Daarom wil GroenLinks een onafhankelijk meldpunt bij de Rijksoverheid.

Tweede Kamerlid Nevin Özütok: "Je veilig voelen op je werk zou voor iedereen vanzelfsprekend moeten zijn. Als Rijksoverheid hebben we daarin een voorbeeld functie. Mensen moeten zich veilig voelen om ongewenst gedrag te melden en affaires mogen niet in de doofpot verdwijnen. Bij het meldpunt 'voel je veilig' kunnen mensen onafhankelijk advies inwinnen. Een grote belangrijke stap vooruit."