Het terugdringen van uitstoot van verkeer moet een keihard doel moet zijn van de kilometerheffing. Dat vindt milieuwoordvoerder Kees Vendrik van GroenLinks. “Zonder afrekenbare doelstellingen voor minder uitstoot van broeikasgassen en roet, verliest het nut van de hele operatie veel van haar charme.” Kees Vendrik: “Minister Eurlings heeft het over het effect op de bereikbaarheid en de vraag hoeveel de automobilist precies kwijt mag zijn, maar hij heeft niet het lef om ook aan te geven hoeveel milieuwinst hij denkt te gaan boeken”. Vendrik wil daarom ook een motie indienen, waarin de minister wordt opgeroepen om de beoogde hoeveelheid CO2-besparing op te nemen in de kilometerheffing.

Het schiet nog niet erg op met het kabinetsbeleid om de uitstoot van broeikasgassen door het verkeer terug te dringen. De Europese Unie stelt minder strenge normen aan auto’s dan gehoopt en het rendement van biobrandstoffen blijkt stukken lager dan waarop gerekend was. Bovendien ontstaat (gelukkig) meer en meer het besef dat dergelijke brandstoffen veel nadelen hebben, zoals de kap van bomen en het ontrekken van grond aan de landbouw. Vendrik: “Om de CO2-uitstoot van het verkeer toch terug te dringen, moet er een stevig kilometertarief gesteld worden. Door zuinige auto’s flink te bevoordelen boven auto’s met een draaikolk in de tank, gaat de vervuiler daadwerkelijk betalen”.

Reageer op het forum.