Naam: Frans de Wuffel
Woonplaats: Den Haag
Portefeuille: Voorzitter

Advies kandidatencommissie

Frans de Wuffel is toezichthouder in de publieke sector en in (interim)bestuurlijke functies. Onder andere bij Jeugdbescherming West, Lucas Onderwijs en recent nog Woonstad Rotterdam en Careyn. Hij is gepromoveerd in de sociale wetenschappen en heeft diverse postdoctorale opleidingen gedaan.
Binnen de partij was hij voorzitter van de afdeling Rotterdam en lid van de Kandidatencommissie Partijbestuur in 2012-2013.

Frans wil dat de partij zich inzet voor het versterken van de afdelingen, op het kennen/betrekken van de leden en op het verbreden van de discussies. Hij vindt het belangrijk dat de partij zo is georganiseerd is dat het ook buiten verkiezingstijd een sterke ledenpartij is (en blijft). Ook op de lange termijn moet de partij in zijn visie leden aan zich kunnen binden.
Frans focust met name op de afdelingen als het gaat om het betrekken van mensen bij de partij: daar vind je de leden, daar vind je de netwerken. Lokaal zijn ook de “gamechangers” te vinden. Daar kan je ook het plezier van de partij organiseren en mensen buiten de partij aanspreken.
Frans vindt een heldere scheiding van rollen tussen Eerste- en Tweede-Kamerfractie en delegatie in het Europees Parlement en partijbestuur noodzaak. Het partijbestuur vormt – conform de aanbevelingen van de commissie Van Dijk – het natuurlijk tegenwicht van de politieke fracties.
Daarnaast vindt Frans het cruciaal dat er partijbrede discussies plaatsvinden over onderwerpen die actueel zijn, zoals over vluchtelingen. Daarbij wordt actief in afdelingen via bijvoorbeeld huiskamerbijeenkomsten opgehaald wat er leeft.
Frans ziet het partijbestuur als een team waarin ieder eigen taken heeft en met inzet en compassie – en plezier – werkt aan en voor de partij.

Frans is een ervaren bestuurder met een duidelijke mening. Hij probeert de standpunten helder te krijgen door de tegenstelling/confrontatie op te zoeken en zet daarna gezamenlijk een strategie uit.
Hij straalt in zijn optreden betrokkenheid en rust uit. Bij complexe situaties is Frans in staat met natuurlijk gezag te handelen en het bestuur op koers te houden.

Motivatie Frans de Wuffel

Kunt u zich uw eerste kennismaking met GroenLinks herinneren? Je zult maar onschuldig binnenkomen op een ALV te midden van die bloedserieus vergaderende partijtijgers. Vroeg u zich toen ook niet af: “Jemig, wat doe ik hier?” Die ervaring moeten wij onze ruim 2000 nieuwe leden liefst besparen. Laten we ze welkom heten en leuke dingen met ze gaan doen!

In mijn werk als personeelsdirecteur in het bedrijfsleven en toezichthouder in de publieke sector heb ik ervaring met snel groeiende organisaties. Managers en medewerkers hebben vaak moeite die groei bij te benen. Het gaat niet vanzelf en vergt bestuurlijke aandacht voor talentontwikkeling. Ook GroenLinks gaat groeien – landelijk en lokaal – en om te groeien moet de partij een stabiele basis hebben. Daar wil ik met het bestuur gericht aan werken.

Wil onze partij er blijvend toe doen, dan zal zij ook nog meer de ontmoetingsplek moeten zijn voor Nederlanders, die met initiatieven de verduurzaming van economie en maatschappij een impuls willen geven. Juist in tijden van verkiezingen kunnen we de positieve energie die vrijkomt kanaliseren en behouden, en daarmee de partij van onderop verbreden. Hoe help je afdelingen om hun voordeel te doen met de frisse gezichten die aan de slag willen? Als voorzitter wil ik met de afdelingen luisteren naar de nieuwe ideeën die ze binnenbrengen.

LinkedIn  https://www.linkedin.com/in/fransdewuffel
Twitter  https://twitter.com/fransdewuffel , @fransdewuffel