Een activiteit waarbij zichtbaar wordt hoe deelnemers met tegengestelde belangen omgaan.

Benodigdheden:

• voldoende deelnemers (minstens 6)
  • tafels en stoelen
  • opdrachtkaartjes

Duur:

ongeveer een uur, waarvan een half uur voor de activiteit zelf, ruime nabespreking

Instructies:

Probeer de groep zo gelijk mogelijk te verdelen over de drie opdrachten. Verder hoef je er weinig tot geen instructies bij te geven!

Deze activiteit is erg geschikt voor de eerste bijeenkomst als kennismaking maar zeker ook als politieke vaardigheid bij deel 3.

De deelnemers krijgen ieder een briefje met een opdracht die ze voor zichzelf moeten houden. De opdrachten zijn:

– of: zet alle stoelen en tafels bij elkaar in het midden van de zaal;

– of: zet alle stoelen en tafels opgestapeld bij de deur;

– of: zet alle stoelen en tafels opgestapeld bij het raam/de muur tegenover de deur.

De deelnemers mogen gewoon met elkaar interacteren, alleen niet heel direct hun opdracht bekendmaken. En laat ze dan maar gaan en zie hoe ze het oplossen (of niet). Dit kan fascinerende inzichten opleveren: wie gaat meteen aan de slag, wie zoekt eerst bondgenoten, wie blijft vriendelijk, wie zoekt het overleg, wie blijft nadenken, wie gaat er voor het recht van de sterkste, wie wil er per sé 'winnen', wie kan er écht niet tegen bullying en wie zoekt koste wat kost een compromis? (een mogelijke 'oplossing' kan zijn om de opdrachten één voor één uit te voeren – er staat immers nergens dat het ook zo moet blijven staan, noch dat de opdracht die als eerste wordt uitgevoerd 'wint'; maar laat je vooral verrassen door wat er in 'jouw' groep zoal gebeurt en gezegd wordt!)