Advies van de kandidatencommissie: "Lisa Westerveld (35) is een onderwijsexpert die barst van de energie. Ze is op een aanstekelijke manier fanatiek in alles wat ze doet. Met deze kwaliteiten heeft ze een stempel kunnen zetten in het onderwijsveld: voorheen als voorzitter van de Landelijke Studentenvakbond en nu als persvoorlichter en lobbyist bij de Algemene Onderwijsbond. Daarnaast is ze voorzitter van de commissie Democratisering & Decentralisering van de Universiteit van Amsterdam. Ook over thema’s als werk en inkomen heeft Lisa uitgesproken ideeën, die zij als raadslid in Nijmegen overtuigend weet neer te zetten. Lisa heeft filosofie gestudeerd."

Goed onderwijs is de sleutel

Van Nijmegen naar het Binnenhof

In haar studententijd is Lisa vanuit de Achterhoek naar Nijmegen verhuisd, waar ze al snel actief werd in de studentenpolitiek. Twee jaar was ze voorzitter van de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en behartigde ze studentenbelangen. In die periode onderhandelde ze met Kamerleden en ministers, maar voerde ook actie: dankzij een stevige positionering van de LSVb verbeterde de kwaliteit van de inspraak en werd het collegegeld niet verhoogd. Na afronding van haar studie is ze betrokken gebleven bij het onderwijs. Omdat ze voor de Algemene Onderwijsbond werkt als lobbyist-woordvoerder is ze nog steeds vaak in de Tweede Kamer. Daarbij was Lisa het afgelopen jaar voorzitter van de Commissie Democratisering & Decentralisering bij de Universiteit van Amsterdam, die was ingesteld nadat studenten en personeel het Maagdenhuis bezet hielden. Het eindadvies verscheen vorige maand.

Uiteraard is Lisa zich ervan bewust dat er meer is dan onderwijs. Sinds 2014 is ze raadslid in Nijmegen, waar ze met een collega voorstellen deed die experimenten gebaseerd op het basisinkomen in beweging kregen. Daarnaast zet ze zich in voor duurzame sportaccommodaties en een groene, fietsvriendelijke binnenstad.

Hier sta ik voor

Mensen kansen geven. Door goed onderwijs zonder (financiële) drempels en met voldoende inspraak. Maar ook door anders naar de arbeidsmarkt te kijken: benader werkzoekenden positief en zadel ze niet op met verplichtingen. Dat loont!

Wetenswaardigheden

Niet alleen in de politiek is ze fanatiek, maar ook op het voetbalveld. Ontspannen doet Lisa graag met het lawaai van een goed metalconcert.