Advies van de kandidatencommissie: "Laura Bromet (46) heeft een eigen stijl ontwikkeld in het bedrijven van praktische politiek. Daarmee slaagt zij er als wethouder van Waterland in om de omgeving zichtbaar te vergroenen. Door deze aanpak heeft Laura voormalige tegenstanders in groene medestanders weten te veranderen. Haar droge, nuchtere stijl verraadt een onbevangen persoonlijkheid. Laura schuwt de confrontatie niet, maar houdt daarbij altijd oog voor verbinding en draagvlak. Laura kent politiek Den Haag goed door haar ervaring als beleidsmedewerker van de Tweede Kamerfractie met landbouw, natuur en dierenwelzijn in haar portefeuille. Zij was zij onder meer werkzaam bij Natuurmonumenten, Milieudefensie en bij mediabedrijf Bromet & Dochters."

"Als je de wereld wil veranderen moet je niet aan de zijlijn blijven staan"

Van Waterland naar het Binnenhof

De afgelopen 11 jaar heeft Laura zich met hart en ziel ingezet om Waterland mooier en duurzamer te maken. Haar successen als raadslid en wethouder hebben haar ambitieus gemaakt. Zij heeft lokaal geleerd dat je je idealen stap voor stap dichterbij kunt brengen. Dat dat niet altijd zo snel gaat als je wilt, maar dat je met overtuigingskracht en het sluiten van coalities veel kan bereiken. Ze heeft het Binnenhof leren kennen toen ze als beleidsmedewerker voor de GroenLinks-fractie werkte. Laura vindt het eervol om namens GroenLinks nu zelf volksvertegenwoordiger in de Tweede Kamer te worden.

Hier staat Laura voor

Als je het geluk hebt gehad geboren te worden in een vrij land, opgegroeid bent in welvaart, alle kansen hebt gekregen om een mooi leven op te bouwen, gun je dat iedereen. Laura is een linkse GroenLinkser omdat ze vindt dat iedereen recht heeft op een behoorlijk inkomen en rijkdom daarom eerlijker verdeeld moet worden. Ze vindt dat de sterkste schouders de zwaarste lasten moeten dragen en gelooft dat politiek daar een belangrijke rol in moet spelen. Afkomst mag volgens haar niet bepalend zijn voor je toekomst. Laura is een groene GroenLinkser omdat ze vindt dat ook de generaties na ons moeten kunnen genieten van het prachtige Nederlandse landschap, de mooie natuur, schone lucht, donkerte en stilte. Ze gelooft niet dat meer asfalt de oplossing is voor het fileprobleem, ze verafschuwt de intensieve veehouderij en vindt dat Nederland zo snel mogelijk vrij moet zijn van fossiele brandstoffen om het klimaat te redden.

Wetenswaardigheden

Laura is de politiek ingegaan omdat ze dicht bij huis, in haar eigen dorp, zag hoe dingen beter geregeld konden worden. Aan het einde van haar raadsperiode werd ze finalist in de verkiezing voor Beste Raadslid van Nederland. Samen met haar vader maakte ze de documentaire bioscoopfilm 'Alles van waarde' over de managerscultuur. Ze was twaalf jaar lang een van de dochters in mediabedrijf Bromet&dochters, werkte bij Milieudefensie en Natuurmonumenten en was medewerker in de Tweede Kamer op het gebied van landbouw, natuur en dierenwelzijn. Nu is ze wethouder in Waterland en lid van de Raad van Toezicht van Landschap Noord-Holland. Laura is getrouwd, en heeft twee zonen en twee dochters. Ze wonen, samen met hond, poezen en kippen, midden in de natuur maar onder de rook van Amsterdam.