Advies van de kandidatencommissie: "Tom van den Nieuwenhuijzen (34) uit Eindhoven is een innemende en gedreven GroenLinkser. Een duizendpoot die zijn werk als docent aan de Fontys Hogeschool sinds kort combineert met het wethouderschap in Son en Breugel. Zijn interesse in circulaire economie, MVO-beleid en duurzaamheid kan hij hierin kwijt. Tom weet wat winnen is: in 2013 bemachtigde hij in Eindhoven de eervolle titel Raadslid van het Jaar en in 2015 verwierf hij landelijke bekendheid met zijn benoeming tot Mister Gay. Vorig jaar riep hij op Coming Out Day alle gemeentebesturen op de regenboogvlag te hijsen en dit jaar wapperde de vlag al op meer dan 140 gemeentehuizen."

Een einde aan de “doe maar normaal dan doe je gek genoeg” mentaliteit! Enthousiasme, idealisme en met een open vizier de wereld tegemoet treden. Ik sta voor een duurzame wereld waarin iedereen zijn dromen kan en durft na te jagen.

Van Eindhoven naar het Binnenhof

Tom is opgegroeid in een warm Brabants gezin. Zijn vader was gehandicapt thuis en zorgde voor de kinderen, zijn moeder werkte. Na het behalen van zijn havo diploma heeft hij een jaar in de Verenigde Staten gewoond in een gastgezin om daarna in Tilburg de HTS bouwkunde te doorlopen en in Eindhoven te gaan wonen. Naast zijn werk studeerde hij bedrijfskunde in Maastricht en is hij momenteel een Management Master aan het afronden op Nyenrode Business University.

Hier sta ik voor

Iedereen moet zichzelf kunnen, mogen en durven zijn en zijn of haar dromen mogen najagen. Een einde aan de “doe maar normaal dan doe je gek genoeg” – mentaliteit. Een maatschappij is immers gebaat bij een optelsom aan diversiteit, niet bij een grijze massa.

We hebben onze aarde geleend van onze kinderen en kleinkinderen. We moeten de aarde dan ook beter teruggeven dan we haar geleend hebben. Daar moeten dan ook al onze maatschappelijke activiteiten op gericht zijn.

Wetenswaardigheden

Tom is sinds 2009 politiek actief voor GroenLinks, eerst in de gemeenteraad van Eindhoven en tegenwoordig als wethouder in Son en Breugel. In beide gemeenten introduceerde hij een klimaatbegroting naar Parijs’ model.
Hij werd in 2013 verkozen tot Raadslid van het Jaar en stond datzelfde jaar in de Duurzame Jonge 100. In 2015 werd hij verkozen tot Mister Gay Netherlands, een titel die hij tot begin 2017 mag dragen. Hij haalde Roze Zaterdag voor het eerst in de geschiedenis naar Eindhoven.