Account aanmaken in Mattermost:

Je hebt in onze laatste mail een uitnodigingslink ontvangen. Klik hierop om een account aan te maken.

1. Nadat je de link gebruikt hebt, maak je een account aan met het emailadres dat je ook hebt ingevuld bij het aanmeldformulier
  2. De username die je kiest, komt bij al je berichten te staan. Gebruik hiervoor dus je voor- en achternaam, om de correspondentie overzichtelijk te houden
  3. Nadat je account is aangemaakt, stuurt Mattermost je in je browser automatisch door naar onze online omgeving.
  4. Je kunt Mattermost dan in je browser gebruiken, maar het handigst is om eventjes de applicatie te downloaden. Hoe je dat doet, lees je hieronder 👇

Installeren van Mattermost:

Download Mattermost voor:

1. Android
  2. iOS
  3. Windows
  4. macOS
  5. Linux

Installatie klaar? Mooi! Dan het volgende:

1. Mattermost vraagt om de server URL in te voeren
  2. Onze server URL is campaigners.groenlinks.nl
  3. campaigners.groenlinks.nl ingevoerd?
  4. Je kunt nu inloggen met de zojuist aangemaakte inloggegevens

Alles gelukt? Mooi! Kijk gerust even rond, stel jezelf even voor in channel ‘Even voorstellen 👋’ en vergeet geen leuke profielfoto in te stellen!

Gebruik van channels

Mattermost maakt gebruik van zogeheten ‘channels’. Als je al eens met Slack hebt gewerkt, zal dit je bekend voorkomen. Channels zijn een soort chats voorbehouden voor één bepaald thema, om de communicatie gestructureerd te houden. Ieder channel heeft een omschrijving, waar je kunt lezen waar het channel voor bedoeld is. Alle channels moeten dan ook on topic blijven. Wil je gewoon even kletsen over willekeurige onderwerpen? Daar hebben we dan het “Off Topic ⛱️” channel voor. Een overzicht van alle channels waar je aan mee kunt doen, vind je als je op het +’je klikt. Afhankelijk van of het onderwerp van iedere channel kun je er al dan niet voor kiezen om lid te worden. [l1] [l2]

Mis je een onderwerp waar je graag met andere online campaigners over praat? Laat dit dan even weten aan de moderators! Zij kunnen een extra kanaal voor je aanmaken. Je kunt dan kiezen tussen een public channel, waar iedereen lid van kan worden, of een private channel, waar andere campaigners alleen toegang toe hebben als ze uitgenodigd worden. Heb je een hele bijzondere band met een andere campaigner, óf gewoon even een vraag aan een specifiek persoon? Onderin het menu kun je ze ook een Direct Message sturen 👨‍❤️‍💋‍👨.

Gebruiksregels Mattermost

Zelfs wij geloven in het liberale principe dat mensen best een beetje eigen verantwoordelijkheid kunnen dragen, maar desondanks hebben we toch een paar basisregels opgesteld om onze Mattermostomgeving voor iedereen zo fijn mogelijk te houden 👩‍❤️‍👩.

-  Stel jezelf eventjes kort voor! 🙋‍♀️🙋‍♂️

-  Zorg voor een leuke profielfoto 📸

-  Houd de channels een beetje overzichtelijk: dit bekent dat ze on topic blijven, we niet voor iedere zin een nieuw bericht gebruiken, etc. Gebeurt dit wel, worden berichten verwijderd door één van de moderators. 🚮

-  Lang gesprek in een channel dat niet persé relevant is voor anderen? Slide in elkaars DM 😏.

Heel veel succes in de online community voor Makers!