De parlementaire enquête aardgaswinning Groningen zal besluiten die zijn genomen rond de gaswinning in Groningen en alle gevolgen hiervan onderzoeken. Het gaat dan om de aardgaswinning, de schadeafhandeling en de versterking in Groningen. GroenLinks-Kamerlid Van der Lee zal voorzitter zijn van de parlementaire enquetecommissie.

Deze commissie heeft als taak om de feiten over deze onderwerpen boven water te halen, om alle betrokkenen verantwoording af te laten leggen, om een beoordeling te geven over wat er allemaal is gebeurd en om lessen te trekken uit het verleden. Het wordt een groot onderzoek, die kijkt naar de periode vanaf de gasvondst in Slochteren in 1959 tot en met nu.

Van der Lee: “De gaswinning heeft Nederland veel opgeleverd, maar steeds duidelijker zien we de enorme schaduwkant. Inmiddels tellen we een miljoen schademeldingen en moeten duizenden Groningse huizen versterkt worden. Dat vereist een grondige parlementaire enquête naar hoe dat heeft kunnen gebeuren. Het is een uitdaging én voorrecht dat ik hiervan de voorzitter mag zijn.”

Van der Lee heeft Groningen regelmatig bezocht en veel met gedeputeerden gesproken. “In de Tweede Kamer ben ik veel bezig geweest met het onderwerp Energie, daardoor ben ik geïnteresseerd in alles wat er boven- en ondergronds gedaan wordt als het gaat om energievoorziening. Het is belangrijk om ook vanuit die invalshoek te kijken naar wat er is gebeurd, maar primair moeten we kijken naar de schade die is toegebracht aan de burgers.‘’