De economie in Brabant draait ondanks de coronacrisis flink door en de regio is een aantal jaar geleden zelfs gekozen tot slimste van de wereld. Jarenlang bouwen aan economische structuurversterking in Brabant en het merk Brainport werpt zijn vruchten af. Om in de toekomst van betekenis te kunnen blijven, is het nodig de focus te verleggen naar duurzaamheid, denkt GroenLinks.

“De klimaatcrisis vormt de grootste een bedreiging van onze toekomst. We hebben alle technologie en innovatiekracht nodig om slimme oplossingen te bedenken om verdere opwarming van de aarde te stoppen. Brabant en specifiek de regio rondom Eindhoven kunnen hier een sleutelrol in spelen”, zegt Tweede Kamerlid Paul Smeulders.

Smeulders wil dat het rijk deze regionale ontwikkeling aanwakkert. Daarin kan het Nationaal Groeifonds van 20 miljard een rol spelen. Daarnaast wil GroenLinks dat we ons uit deze corona-crisis investeren, onder andere met de inzet van een Klimaatfonds van 60 miljard.

Hij besprak het voorstel vandaag met Brabantse ondernemers tijdens het VNO-NCW Zuid debat op de High Tech Campus.

Sustainport
Volgens Smeulders moet dan de Brainport-regio zelf ook stappen zetten. Dat betekent afspraken maken om niet langer gemeenschapsgeld te stoppen in bedrijven die niet bijdragen aan duurzame verandering. En om te investeren in bedrijven en clusters die zich inzetten voor energietransitie. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat er betere, grotere en goedkopere electrolysers komen, die met hernieuwbare stroom groene waterstof maken. Kennisinstituut Differ uit Eindhoven werkt hier ook met bedrijven uit de regio aan.

Ook zo kan verduurzaming tot nieuwe groene verdienmodellen leiden, zegt Smeulders.

“Laten we in het verlengde van Brainport inzetten op ‘Sustainport.’ Door nu vol in te zetten op duurzaamheid, zorgen we ervoor dat Brainport niet alleen op korte termijn economisch wonder is, maar ook op lange termijn. En dat Sustainport helpt om de wereld beter te maken.”