Aanleiding

De afgelopen jaren hebben we in GroenLinks een nieuwe vorm voor dialoog en gesprek in de partij opgebouwd: de GroenLinksGesprekken. Zowel in live als online bijeenkomsten hebben we met elkaar gesproken over verschillende inhoudelijke en strategische vraagstukken in de partij. Denk aan ons standpunt t.a.v. referenda, voltooid leven, duurzame landbouw, arbeidsmigratie, studiefinanciering en sociale zekerheid. Ook spraken we met elkaar over mogelijke regeringsdeelname, de kabinetsformatie en de teleurstellende verkiezingsuitslag. Deze gesprekken hebben de betrokkenheid van leden bij de koers van de partij vergroot.

Met het GroenLinks Beraad willen we een extra stimulans geven aan ledenbetrokkenheid bij de koers van GroenLinks. Dit sluit aan bij een aangenomen congresmotie van juni 2020 die het partijbestuur vraagt om meer instrumenten in te zetten voor ledenraadpleging. Daarnaast sluit het aan bij een van de aandachtspunten uit het rapport ‘Een idealistische bestuurspartij’ n.a.v. de verkiezingsuitslag, namelijk het voortzetten van gesprek en dialoog.

Doelen

• Het raadplegen van leden die we op dit moment niet of weinig spreken. Verschillende inzichten boven tafel krijgen en de creativiteit en diversiteit van onze leden aanboren. Meerstemmigheid versterkt de kwaliteit van ons werk.
  • Het betrekken van leden bij het bepalen van de koers van de partij. Het is belangrijk dat leden in een vroeg stadium input kunnen leveren. Zo voorkomen we groepsdenken in de partijtop en zorgen we ervoor dat de koers van de partij breed gedragen blijft.

Opzet GroenLinks Beraad

Wie zitten er in het GroenLinks Beraad?
We hebben ervoor gekozen om een relatief grote groep samen te stellen (100 mensen) die we een aantal keer per jaar (gemiddeld drie keer) online bijeen roepen om mee te kunnen sparren over partijzaken. Het voordeel van een grotere groep is dat het representatiever is en minder gevoelig voor overheersing van bepaalde mensen/meningen. Ook is de no-show met een grotere groep een minder groot probleem.

De groep bestaat uit:

• 30 GroenLinks-leden, geloot uit verschillende groepen functionarissen: fractieleden, afdelings- en provinciebestuurders en voorzitters van landelijke werkgroepen.
  • 70 GroenLinks-leden zonder functie, geloot uit ons ledenbestand.

De nadruk ligt in de samenstelling op leden zonder functie, juist omdat zij op wat meer afstand staan van het reilen en zeilen in de partij en we hen doorgaans minder vaak horen in de partij.

Wat staat er op de agenda van het GroenLinks Beraad?

Verenigingszaken en het beleid en strategische keuzes van het partijbestuur, de TK-fractie, EK-fractie en de Europese fractie kunnen onderwerp van gesprek zijn. Er kan gesproken worden over de positionering van de partij en over politiek-inhoudelijke onderwerpen.

De focus ligt op meningsvorming, beleid en strategie (vooruit kijken), en niet op terugblikken en verantwoorden van gemaakte keuzes. Daarvoor bestaat de jaarlijkse verantwoordingscyclus al.

De agenda wordt voorbereid door de partijvoorzitter. Het staat de leden van het GroenLinks Beraad vrij om, binnen bovenstaande kaders, zelf onderwerpen te agenderen.

Hoe functioneert het GroenLinks Beraad in de praktijk?

• De groep komt gemiddeld drie keer per jaar online samen in een sessie van 2,5 uur.
  • De leden van het GroenLinks Beraad wisselen jaarlijks, we vragen om een verbintenis van 1 jaar.
  • Er is ondersteuning vanuit het Landelijk Bureau voor de praktische organisatie van het GroenLinks Beraad (planning, verspreiden stukken en uitnodigingen, verslaglegging, het uitvoeren van de lotingen, etc.).

Evaluatie

Gedurende de pilot (de eerste 3 jaar) hebben de deelnemers na elke bijeenkomst een kort evaluatieformulier ontvangen. Daarnaast nodigen we de deelnemers actief uit om op elk moment feedback aan ons te geven, zodat we direct kunnen bijsturen.

Op dit moment wordt de pilot uitgebreid geëvalueerd, als basis voor de tweede jaargang. De uitkomsten, lessen en de opvolging die daaraan gegeven wordt worden opgenomen in de verantwoording van het partijbestuur aan het congres.

Na drie jaar besluit het partijbestuur of het GroenLinks Beraad wordt doorgezet.

Wil je hier meer over lezen?

Klik hier voor een verslag van de eerste bijeenkomst.

Klik hier voor een verslag van de tweede bijeenkomst.

Klik hier voor een verslag van de derde bijeenkomst.