“ Het hoofd koel, het hart warm. ”

Van het Binnenhof, via Bangladesh, weer terug naar het Binnenhof

In 2012 verruilde Niels de Zeeuwse delta voor de grootste delta in de wereld. Niels werkte sindsdien met boeren en jongeren in Bangladesh en andere ontwikkelingslanden aan het opvangen van de klappen van de klimaatcrisis. In 2014 trouwde hij met zijn grote liefde Sampa.

Niels groeide op in het Zeeuwse Tholen. In zijn vrije tijd hielp hij graag op het fruitbedrijf van zijn vader. Daar zorgde hij onder andere voor de bijen. Niels bleef imkeren toen hij Bos- en Natuurbeheer in Wageningen ging studeren. Daar was Niels ook actief in de lokale politiek en ving hij vluchtelingen op.

Hier sta ik voor

Niels wil in de Tweede Kamer opkomen voor wat kwetsbaar is: “Ik maak me grote zorgen over de verharding in onze samenleving. Als Tweede Kamerlid zal ik knokken voor de dialoog als alternatief voor het huidige geschreeuw. Voor begrip in plaats van het eigen gelijk. Ik ben ervan overtuigd dat er aan het eind van de dag meer is wat ons bindt, dan wat ons scheidt.”

Daarnaast wil Niels zich inzetten voor een eerlijke en rechtvaardige samenleving, die voorbereid is op de toekomst. “Onderwijs en innovatie zijn cruciaal om uitdagingen als klimaatverandering het hoofd te bieden. Ik maak mezelf hard voor beter onderwijs en meer innovatie. Onze economie moet groener, sneller en slimmer. Daar hebben we zowel Willy Wortels als vakmensen keihard voor nodig.”

Wetenswaardigheden

Niels speelde twee keer de hoofdrol in satirische sketches op de nationale tv in Bangladesh. Met deze sketches stelden hij en andere amateur-acteurs kindhuwelijken en bruidsschatten aan de kaak. Er keken naar schatting 80 miljoen mensen naar.

In 2017, coördineerde Niels namens UNICEF en samen met de overheid van Bangladesh en maatschappelijke organisaties, de wederopbouw van drinkwaterfaciliteiten na de ergste overstromingen in 40 jaar tijd. Hij bezocht toen ook de Rohingya-vluchtelingenkampen. Dit maakte diepe indruk op hem.

In 2011 was Niels ook al even Tweede Kamerlid. Niels redde toen het duurzaam inkopen door de overheid, maakte het de regering lastig in een door hem afgedwongen spoeddebat over de Joint Strike Fighter (JSF) en dwong premier Rutte om afstand te nemen van de Egyptische despoot Mubarak. Ook zette hij zich in voor creatieve antwoorden op de uitdagingen in krimpregio’s.

In de Tweede Kamer houdt Niels zich bezig met:

• Kunst en Cultuur
  • Integratie en Inburgering
  • Mbo en Wetenschap
  • Politie
  • Justitie en Veiligheid
Jesse Klaver in gesprek

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.