Als GroenLinks voelen we een grote urgentie om te werken aan verandering, vanwege de klimaatcrisis en de groeiende ongelijkheid. Daarom is het belangrijk om te leren van dit verlies en lessen te trekken voor de toekomst. Het Wetenschappelijk Bureau van GroenLinks heeft de afgelopen maanden gewerkt aan een grondige analyse van de verkiezingsuitslag. Met dank aan de inspanningen van velen publiceren we vandaag het rapport “Een idealistische bestuurspartij”.

Het rapport geeft verschillende verklaringen voor het verkiezingsverlies. In de eerste plaats speelde de coronacrisis de campagne parten, omdat het daardoor niet mogelijk was om zoals we dat de afgelopen jaren deden op grote schaal mensen te mobiliseren. GroenLinks slaagde er daarnaast onvoldoende in om een overtuigend en helder verhaal neer te zetten richting de kiezer. Zo ontstond een diffuus beeld, waardoor ze minder kiezers aan zich wist te binden.

Het partijbestuur omarmt de conclusies van het rapport.

• De komende tijd gaan we vol energie aan de slag om bij de gemeenteraadsverkiezingen in 2022 te laten zien wat groen en links leiderschap betekent voor Nederland.
  • Ook zullen we resoluut (blijven) kiezen voor links-progressieve samenwerking. Daarom zullen we verder investeren in samenwerkingen met bondgenoten, zowel andere politieke partijen als maatschappelijke organisaties.
  • Verder zullen we explicieter communiceren over onze overtuiging dat groen en links onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

Het rapport geeft ons waardevolle handvatten en richting voor de toekomst. Ik heb er alle vertrouwen in dat we hier als partij sterker uit gaan komen.

Katinka Eikelenboom, voorzitter GroenLinks

Totstandkoming van het rapport

Op deze pagina lees je meer over de werkwijze van het Wetenschappelijk Bureau van GroenLinks en de totstandkoming van het rapport.