De Tweede Kamerfractie van GroenLinks is op zoek naar een Stagiair, 24 uur per week, voor een periode van vijf maanden.

GroenLinks is een progressieve politieke partij die staat voor groen en sociaal beleid. De Tweede Kamerfractie bestaat uit vier Tweede Kamerleden die worden ondersteund door vijftien medewerkers. De GroenLinksfractie biedt studenten de mogelijkheid om ervaring op te doen met beleidsondersteuning in de politiek. Met ingang van half februari is er ruimte voor een stagiair op het terrein van natuur en landbouw.

Wat ga je doen?

Deze stage bestaat uit het ondersteunen van een Tweede Kamerlid en de medewerkers van de GroenLinksfractie op het gebied van landbouw- en natuurbeleid. Je gaat je primair bezighouden met een aantal (onderzoeks)projecten op het gebied van natuurbescherming en verduurzaming van de landbouw. Je onderhoudt o.a. contact met lokale en provinciale afdelingen en maatschappelijke organisaties. Je helpt bij het inhoudelijk voorbereiden van debatten, het opstellen van beleidsnotities en andere veel voorkomende werkzaamheden. Daarnaast zorg je ervoor dat de fractie (Kamerleden en medewerkers) een beeld heeft van wat er in de samenleving leeft op jouw beleidsterreinen. Je pikt signalen op, vraagt aandacht voor misstanden en zet signalen om in beleidsvoorstellen of Kamervragen.

Wat wordt van je verwacht?

Je bent een enthousiaste en proactieve student op HBO- of academisch niveau. Je hebt kennis van en interesse in maatschappelijke en actuele vraagstukken en hebt affiniteit met politiek. Je kunt goed analyseren en bent in staat om complexe informatie te vertalen naar concrete voorstellen en standpunten. Je beschikt over een uitstekende schriftelijke en mondelinge uitdrukkingsvaardigheid en je kunt zorgvuldig en zelfstandig werken. Je volgt de politiek op de voet en kunt je vinden in de standpunten van GroenLinks.

Wat biedt GroenLinks?

GroenLinks biedt de mogelijkheid om in een dynamische werkomgeving politieke werkervaring op te doen. Je leert van dichtbij hoe het politieke proces werkt. Je ontvangt training, begeleiding en een stagevergoeding.

De stage duurt vijf maanden, start in februari 2016 en loopt tot juli 2016.

Praktische informatie

Je kunt reageren door voor 1 februari a.s. een beknopte motivatiebrief en een CV te sturen aan de GroenLinks Tweede Kamerfractie, t.a.v. Willemijn Boss (w.boss@tweedekamer.nl).

Met alle kandidaten zal een telefonische intake plaatsvinden. Vervolgens vindt met een deel van de kandidaten een sollicitatiegesprek plaats. Tot slot zal een kennismakingsgesprek met het Kamerlid plaatsvinden.