Boerenprotest, natuur en de veestapel: alles wat je moet weten over de stikstofcrisis
Nederland is kampioen stikstofuitstoot. Onze snelwegen, industrie, intensieve veehouderij en vliegvelden zorgen ervoor dat we per hoofd van de bevolking tot de grootste vervuilers ter wereld horen. Dit is een grote ramp voor onze natuur en slecht voor de gezondheid. We zijn inmiddels 80% van de insecten kwijt, de helft van de vogels en minder dan 1% van ons water is ecologisch gezond. Met z’n allen gaan we bijna een jaar eerder dood door luchtvervuiling. Dat kost ons bij elkaar miljarden euro’s. De rechter heeft daarom onlangs bepaald dat er niet meer stikstof mag worden uitgestoten. Dat treft grote uitstoters zoals nieuwe megastallen of snelwegen, maar ook tijdelijke uitstoot zoals het bouwen van woningen, windmolens of voetbalkantines. Bij bouwen komt namelijk stikstof vrij. Dat is dus een groot probleem. Maar we hebben drie oplossingen:
- Het verkleinen van de veestapel en perspectief bieden aan de boeren die biologisch en grondgebonden verder willen.
- Het terugdringen van de luchtvaart en veel schonere industrie.
- Maximumsnelheid van 130 km/u naar 100 km/u (zowel dag en nacht).
De feiten:
- We moeten minder stikstof uitstoten.
- 45% van de totale uitstoot komt van de landbouw.
- Maar ook andere sectoren zoals verkeer, luchtvaart en industrie hebben een groot aandeel.
- Boeren worden gedwongen steeds meer dieren te houden, omdat zij te lage prijzen krijgen voor hun product.
Het failliet van de bio-industrie
Het systeem van de bio-industrie is failliet. De prijs die boeren krijgen voor hun product is verschrikkelijk laag. Wil je als boer je hoofd boven water houden, dan heb je dus meer dieren nodig en word je gedwongen op die manier je bedrijf te runnen. In 2000 had een varkenshouder gemiddeld nog 504 varkens, nu is dat al naar 1586 varkens gestegen. Dat is drie keer zoveel.. Dat systeem wordt in stand gehouden met miljarden aan subsidies, die door ons allemaal worden opgebracht. Het grootste deel van onze landbouwproductie wordt tegen dumpprijzen geëxporteerd.