Online advertenties helpen bij het bereiken van zoveel mogelijk potentiële GroenLinks-stemmers. Door middel van targeting kunnen we onze boodschappen richten op specifieke doelgroepen. Zo vergroten we de kans dat mensen die overwegen om op ons te stemmen onze berichten te zien krijgen. Dit is voor het winnen van stemmen veel effectiever dan een onze boodschap via betaalde advertenties richten op een willekeurig persoon (want dan komt een groot deel van onze berichten terecht bij mensen die überhaupt niet overwegen om op ons te stemmen) of überhaupt geen advertenties inzetten (want dan bereiken we simpelweg veel minder potentiële GroenLinks-kiezers).
Het is meestal niet zo dat één enkele advertentie direct stemmen oplevert. Daarom zorgen wij ervoor dat potentiële GroenLinks stemmers meerdere keren een online advertentie van ons te zien krijgen. Tegelijkertijd proberen wij deze mensen ook te bereiken via onze huis-aan-huiscampagne en andere wegen. We gaan dus uit van de kracht van herhaling en een optelsom van verschillende campagnevormen. Online advertenties spelen in dit geheel een belangrijke rol.
Bij gemeenteraadscampagnes zoals deze zijn de kosten van online advertenties, net als de meeste andere campagneactiviteiten en -materialen, voor de lokale afdeling zelf. Hoeveel de kosten voor online advertenties zijn, verschilt heel erg per afdeling. We denken namelijk in termen van aantallen potentiële kiezers die we willen bereiken, en in de ene gemeente wonen daar nu eenmaal veel meer van dan in de andere.
Wij raden sterk aan om 15 cent te reserveren per kiezer die tijdens de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 in jouw gemeente(s) op GroenLinks stemde. Voorbeeld: Kreeg GroenLinks bij de gemeenteraadsverkiezingen 2018 in jouw gemeente 1000 stemmen? Reserveer dan 150 euro voor online advertenties. Voor dit bedrag kunnen we dit aantal mensen meerdere keren met advertenties bereiken. Uiteraard is het onmogelijk om te weten welke mensen de vorige keer op precies op ons hebben gestemd. Maar dit aantal geeft wel een goede inschatting van het aantal potentiële kiezers in jouw gemeente. Via targeting kunnen we de ads vervolgens richten op de mensen bij wie de kans het grootst is dat zij overwegen om op ons te stemmen.
Uiteraard zullen mensen in jouw gemeente(s) naast deze geadverteerde content ook via andere manieren content van de landelijke en lokale accounts te zien krijgen.
Ja, we tonen de advertenties via de landelijke accounts aan mensen in jouw gemeente(s). Op die manier kunnen we gebruik maken van de expertise die we in de landelijke organisatie hebben in het gericht bereiken van relevante kiezersgroepen. Daarnaast is het financieel gezien ook efficiënter: een online advertentie via de landelijke GroenLinks-account die we voor 50 euro adverteren heeft een veel groter bereik dan vijf lokale afdelingen die dit voor 10 euro doen.
Wij raden af om zelf advertenties te gaan maken in plaats van advertenties in te kopen via het landelijk bureau. Het vergt namelijk specifieke expertise om goede advertenties te maken én gericht te adverteren op de doelgroep die erbij past. Op het landelijk bureau hebben we deze kennis opgebouwd en monitoren we welke doelgroepen het beste responderen op welke content. We hebben landelijk niet de capaciteit om alle 200 lokale afdelingen bij al hun eigen advertenties te ondersteunen. Wel zullen we de gerichte verspreiding van de verschillende landelijke content afstemmen op de lokale situaties, zodat het onderwerp dat bij jou langskomt relevant is.
De online ads worden voornamelijk geadverteerd op Facebook, Instagram en YouTube, eventueel aangevuld met Google Display ads. Per gemeente wordt een profiel gemaakt om te kijken waar de doelgroep zich bevindt en waar we het geld het beste uit kunnen geven. Daarom kan het bijvoorbeeld zo zijn dat de ads in Tynaarloo meer zichtbaarheid zijn op Facebook en in Bergen op Zoom meer op Instagram, of andersom.
Zichtbaarheid in jouw gemeente met relevante landelijke GroenLinks content van hoge kwaliteit. Voor €0,15 per kiezer GR2018 kopen wij bereik in. Daar krijg je per €10 besteed minimaal 1000 weergaven in jouw gemeente voor terug op de door ons ingezette platforms.
Schaalvoordeel. Wij zorgen ervoor dat landelijke content in meerdere gemeentes met een vergelijkbaar profiel te zien is. Hoe meer budget we daarvoor inzetten hoe meer we kunnen garanderen dat het budget efficiënt en optimaal ingezet wordt. Landelijk weten wij goed welk profiel onze kiezers hebben en hoe wij ze kunnen bereiken. Op lokaal niveau kan dit gaan om kleinere groepen van slechts honderen/duizenden mensen. Dat is erg moeilijk om optimaal te bereiken. Wanneer we meerdere gemeenten tegelijk bereiken, weten we zeker dat we niet een te kleine groep heel vaak bereiken. Dan kunnen de advertenties echt hun werk doen.
Wij zorgen voor een goede verdeling tussen doelgroepen en zorgen dat ook kleinere gemeentes zichtbaarheid hebben door ze in kleinere groepen op te delen.
Afhankelijk van het profiel van jouw afdeling/gemeente zetten we ads in op Facebook, Instagram, YouTube en eventueel Google search.
Met de landelijke GroenLinks accounts zijn wij er altijd goed in geslaagd onze kiezersgroep en potentiële kiezersgroep te bereiken. Voor deze verkiezingen leggen wij de focus op de doelgroep die ook in 2018 GroenLinks heeft gestemd. Die bevinden zich voor een groot deel op sociale media. Met kiezersonderzoek en online onderzoek hebben wij goede doelgroepen kunnen maken die door het hele land wonen.
Landelijke content die wij speciaal voor de campagne maken. Dat kunnen inhoudelijke video’s zijn maar ook debetfragmenten of media optredens van Jesse. daarnaast zorgen we voor goede inhoudelijke posts over de hoofdthema’s deze campagne.
In februari en maart met maart als zwaartepunt.
Wij laten jullie weten welke content er geadverteerd wordt. Bij video’s zorgen we dat jullie deze ook zelf kunnen doorplaatsen. Wij zullen jullie wekelijks een rapport sturen met die zichtbaarheid en een reeële schatting hoeveel kiezers er in jouw gemeente zijn bereikt.
Zeker. Dat mag. Wij raden wel aan om ook landelijke content in te kopen. Dat zorgt voor gegarandeerde zichtbarheid bij kiezersgroepen.
Ongetwijfeld. Uit onderzoek weten we dat landelijke partijen ook bij gemeenteraadsverkiezingen voor zon 60% van de mensen de doorslaggevende reden zijn om te stemmen. Dat betekent niet dat wij bereikte personen rechtstreeks naar lokale social media pagina’s doorverwijzen.
Ja, dit is mogelijk!
Ja. Wij zorgen ervoor dat alleen gemeenten waar verkiezingen zijn of waar GroenLinks zelfstandig meedoet, ads zien