Op 15, 16 en 17 maart zijn de verkiezingen voor de Tweede Kamer. De mensen die jij kiest in de Tweede Kamer gaan de komende vier jaar bepalen welke wetten er worden gemaakt en wat voor land, Nederland wordt. Het is dus belangrijk dat jij gaat stemmen!

Wil je meer weten over de plannen van GroenLinks? Op deze pagina vertellen we wat wij willen veranderen in Nederland.

Wat wil GroenLinks veranderen?

• Meer zekerheid en gelijkheid. We verhogen het minimuminkomen en we verlagen de belasting voor mensen met een laag of middeninkomen.
  • Meer betaalbare woningen, zorg en onderwijs. We verlagen de huren, maken de zorg betaalbaar en het onderwijs beter.
  • Meer begrip voor elkaar. We bouwen een samenleving waarin je je prettig voelt en je jezelf kunt zijn.
  • Meer hulp voor vluchtelingen. We vangen vluchtelingen op en geven hen betere kansen op werk en onderwijs.
  • Meer groen en meer natuur. We komen nú in actie tegen de klimaatcrisis en vervuiling.

Hieronder lees je wat GroenLinks precies wil veranderen. Je kunt ook luisteren naar een gesproken versie of een samenvatting in het Arabisch of het Engels lezen.

Als je wil, kun je ook meer lezen over de mensen op de kandidatenlijst van GroenLinks. En hier kun je lezen hoe je moet stemmen als je dat nog nooit hebt gedaan. Deel deze pagina ook met jouw vrienden!

Taart wordt gedeeld aan tafel

1. WE VERDELEN WERK EN INKOMEN EERLIJK

GroenLinks gelooft in gelijke kansen voor iedereen. We willen een samenleving waarin grote bedrijven en rijke mensen niet steeds rijker worden maar dat zij eerlijk belasting betalen. Een samenleving waarin iedereen kan meedoen en niemand in armoede leeft. Het systeem moet uitgaan van vertrouwen in mensen, in plaats van wantrouwen.

Werk je, maar verdien je te weinig om van te leven? Dan krijg je een aanvulling op je inkomen: een basisinkomen. We verhogen ook het minimumloon naar 14 euro per uur. Ook verhogen we de AOW voor oudere mensen en de bijstandsuitkering.

• Werkende mensen met een laag- of middeninkomen gaan minder belasting betalen. Mensen met hele hoge salarissen gaan juist meer belasting betalen.
  • We willen dat grote bedrijven vaker een vast contract geven. Dat geeft meer zekerheid aan uitzendkrachten en flexwerkers.
  • We geven mensen die hun werk verliezen, zolang de coronacrisis duurt, een crisisinkomen van ongeveer 1050 euro per maand.
  • We vinden werk belangrijk voor je welzijn. Daarom krijgt iedereen zonder baan persoonlijke hulp. Bijvoorbeeld voor omscholing, zodat je ander werk kunt vinden. Gemeenten moeten zorgen voor genoeg zinvolle banen.
  • Mensen met grote schulden helpen we bij het aflossen van hun schuld.

2. EEN BETAALBARE WONING, GOED ONDERWIJS EN ZORG VOOR IEDEREEN

GroenLinks wil goede zorg, het beste onderwijs en een betaalbaar huis voor iedereen. Nu gaat dat niet goed. Nederland zit in een wooncrisis. De wachtlijsten voor een sociale huurwoning zijn enorm lang. Huurwoningen in de vrije sector en koopwoningen zijn voor veel mensen onbetaalbaar. Daardoor is het voor starters en mensen met lage inkomens bijna onmogelijk om een woning te vinden. Iedereen heeft recht op een goede betaalbare woning, wat je inkomen ook is.

Een koppel staat samen achter hun raam, het is donker buiten en binnen brand warm licht
  • We bouwen 1 miljoen nieuwe woningen voor 2030. Minstens 40% daarvan wordt sociale huur. Meer mensen krijgen toegang tot een sociale huurwoning door de inkomensgrenzen te verlagen.
  • We schaffen marktwerking in de huursector af. Hierdoor gaan mensen die een woning huren elke maand honderden euro’s minder huur gaan betalen. De overheid gaat een maximale huur bepalen. Een vaste huurovereenkomst wordt weer standaard. Tijdelijke huurcontracten mogen alleen in uitzonderlijke situaties.
  • We willen goed onderwijs met aandacht voor élk kind. We willen gelijke kansen voor iedereen. Schoolklassen moeten daarom kleiner. Kinderopvang wordt vier dagen per week gratis. En elk kind kan elke dag gratis naar de buitenschoolse opvang.
  • We maken de zorg betaalbaar voor iedereen. De zorgverzekering gaat maximaal 10 euro per maand kosten. En als je een laag- of middeninkomen hebt hoef je geen eigen risico meer te betalen (nu is dat 385 euro per jaar).
WhatsApp Image 2020-07-09 at 14.16.48.jpeg

3. WE BOUWEN AAN ÉÉN SAMENLEVING

Samen. Dat woord hebben we vaak gehoord de laatste tijd. Toch is solidariteit - écht om elkaar geven - nodig om sterker uit deze crisis te komen. GroenLinks strijdt voor een samenleving zonder racisme en discriminatie. Een veilige plek voor iedereen. Ook voor mensen die voor oorlog en geweld zijn gevlucht.

• We strijden tegen discriminatie op basis van huidskleur, geloof, afkomst, gender of seksuele voorkeur. Bij het vinden van een baan of stage. Op school of op straat. Maar ook bij de overheid of de politie. We willen een samenleving waarin iedereen zich prettig voelt en we sluiten niemand buiten.
  • Er komt een nationaal coördinator anti-discriminatie. Die moet racisme en discriminatie bestrijden en voorkomen. Overal.
  • We accepteren geen moslimhaat. Moslimhaat is een aparte vorm van racisme. Moslimdiscriminatie, bedreigingen en het kapot maken van islamitische gebouwen zoals moskeeën mag niet en wordt stevig aangepakt. Het boerkaverbod wordt afgeschaft.
  • We zorgen voor meer mensen bij de politie zodat iedereen makkelijk aangifte kan doen van discriminatie. Wanneer iemand geweld pleegt of mensen bedreigt vanuit haat, wordt deze persoon harder bestraft.

4. ASIEL, MIGRATIE EN INTEGRATIE

Wereldwijd zijn mensen op de vlucht voor oorlog en vervolging. Zij hebben geen andere keuze dan hun huis, familie, vrienden, carrière en dromen achter te laten en bescherming te zoeken op een andere plek. Daarom gaan we meer vluchtelingen helpen dan we nu doen. En we bieden vluchtelingen zorg, onderdak, taalles en rechtshulp.

• Asiel vragen is een grondrecht. We maken het makkelijker om asiel aan te vragen. Wie in Nederland asiel aanvraagt, krijgt veel sneller antwoord en vanaf het begin toegang tot een advocaat.
  • Tijdens de asielprocedure kunnen mensen taallessen en opleidingen volgen, vrijwilligerswerk doen of starten met een tijdelijke baan.
  • Diploma’s uit het buitenland moeten beter erkend worden en nieuwkomers verdienen passend werk.
  • Iedereen moet met zijn familie kunnen zijn. Daarom moet het mogelijk zijn om ook gezinsleden zoals een tante of oom naar Nederland te halen. Het moet makkelijker worden om te bewijzen dat er een familieband is.
  • Iedereen die nieuw in Nederland komt, moet zich zo snel mogelijk thuis voelen in Nederland. Daar is goed taalonderwijs voor nodig en persoonlijke begeleiding.

5. WE PAKKEN DE KLIMAATCRISIS NU AAN

De tijd van niets doen en alleen maar praten is voorbij: het is tijd voor actie. We moeten de opwarming van de aarde nú stoppen. En nog meer natuurrampen en het uitsterven van planten- en diersoorten voorkomen. We moeten werken aan een gezonde, bewoonbare wereld. Voor onszelf. Maar ook voor onze kinderen en de kinderen van onze kinderen. GroenLinks kiest voor een groene toekomst, voor een groene aarde.

Huis met zonnepanelen
  • De economie en de samenleving moeten snel duurzamer. Grote vervuilende bedrijven gaan meer belasting betalen. En we gaan investeren in schone energie uit wind, zon en water.
  • Meer groen zorgt ook voor een schone lucht en een gezonde leefomgeving. We planten daarom 17 miljoen nieuwe bomen: voor elke Nederlander een nieuwe boom.
  • We willen meer betaalbaar en goed openbaar vervoer, zoals treinen en bussen. Vliegen wordt duurder en met de trein reizen wordt juist goedkoper.
  • Iedereen moet gezond kunnen eten. We maken groente en fruit goedkoper. Leerlingen van alle basisscholen krijgen gezonde schoolmaaltijden.