Op 10 oktober is het conceptverkiezingsprogramma voor de verkiezingen voor de Tweede Kamer 2021 gepresenteerd. Leden van GroenLinks kunnen wijzigingen op het programma voorstellen door amendementen in te dienen.

Op deze pagina vind je alle informatie over hoe het conceptverkiezingsprogramma is geschreven en hoe je amendementen kan indienen.

Het conceptverkiezingsprogramma

Verantwoording van de Programmacommissie

Het conceptverkiezingsprogramma is opgesteld door de programmacommissie, bestaande uit:

• Jeroen Postma, voorzitter programmacommissie
  • Robbert Bodegraven, directeur Wetenschappelijk Bureau
  • Corinne Ellemeet, Tweede Kamerlid
  • Ufuk Kahya, wethouder Den Bosch
  • Christel Kohlmann, chef staf Tweede Kamerfractie
  • Bart Snels, Tweede Kamerlid
  • Zita Pels, gedeputeerde provincie Noord-Holland
  • Kees Vendrik, lid Eerste Kamer

Met ondersteuning van Hans Rodenburg, secretaris en penvoerder van de commissie, Mathilde Streefkerk, politiek adviseur Tweede Kamerfractie, en Cherelle de Leeuw en Zander Evenberg, respectievelijk medewerker en stagiair op het Wetenschappelijk Bureau GroenLinks.

De programmacommissie heeft voor het programma input opgehaald uit alle delen van de vereniging. Dit heeft zij onder andere gedaan door middel van de GroenLinksgesprekken. Ook heeft zij de aangenomen moties van het congres dat plaatsvond op 12 juni 2020 meegenomen in het schrijfproces. Hieronder vind je meer informatie over de werkwijze van de programmacommissie en over hoe zij de input van de leden heeft meegenomen.

De amendementenprocedure

Hieronder wordt op hoofdpunten het tijdspad van de procedure beschreven. Klik hier voor een gedetailleerde beschrijving van de procedure.

1. Start indiening amendementen

Amendementen kunnen worden ingediend en gesteund via de amendemententool. Vanaf zaterdag 10 oktober kan ieder lid hierop inloggen via je Mijn GroenLinks-account.

Amendementen die door minimaal 25 leden worden gesteund worden in behandeling genomen door de programmacommissie.

BELANGRIJK: Om een amendement te steunen moet ieder lid afzonderlijk inloggen op de amendemententool. Het is dus niet mogelijk om je steun via de indiener te verklaren. Dien je amendement dus tijdig in, zodat er voldoende tijd is voor iedereen om in de tool hun steun te verklaren.

Deadline indienen amendementen

Amendementen kunnen ingediend worden tot zondag 8 november, 23.59 uur. Amendementen die na de deadline binnenkomen worden niet in behandeling genomen.

2. Bundelingsdag

Op zaterdag 21 november overleggen alle indieners van amendementen (of hun vertegenwoordigers) met het partijbestuur over de door hen ingediende amendementen. De exacte tijd en locatie van de bundelingsdag zullen zo snel mogelijk bekend worden gemaakt.

BELANGRIJK: Deelname aan de bundelingsdag is verplicht voor tenminste één vertegenwoordiger per amendement.

3. Congres

Het congres vindt plaats op zaterdag 19 december. Meer informatie over de locatie van het congres volgt binnenkort. Tijdens het congres zal gestemd worden over de amendementen en zal het (geamendeerde) verkiezingsprogramma definitief worden vastgesteld.