De klimaatdoelen wél halen. Hoe doen we dat?

Door over te stappen op een andere, groene economie. Minder markt, meer samenwerking. Dat ziet er zo uit:

1. We kiezen vol voor schone energie uit zonnepanelen en windmolens. Groene waterstof ontwikkelen we verder, en gebruiken we als het kan.
  2. Grote vervuilers als Shell betalen mee via een eerlijke, stevige CO2-belasting die oploopt richting 2050. In 2030 stoten we al 65% minder uit.
  3. Treinen, bussen en ander OV maken we makkelijk en betaalbaar. We vliegen niet onder 750 km.
  4. Duurzaam wonen wordt voor iedereen betaalbaar, ook de laagste inkomens. En ook als je een huurhuis hebt.
  5. We voeren een klimaatplicht in: bedrijven die subsidie ontvangen, móéten verduurzamen.
  6. En we creëren klimaatbanen: wie wil werken in de groene economie, helpen we meteen op weg.
  7. We stellen kwaliteit boven kwantiteit in de landbouw. We stoppen met de bio-industrie, samen met boeren die het anders (willen) doen.

Benieuwd? Lees meer over de klimaatstandpunten van GroenLinks.

We kunnen dit

Klimaatverandering bedreigt mens en natuur. We weten wat er aan de hand is, er is een koersverandering nodig. Dat vraagt best veel van onze samenleving. Onze energievoorziening en industrie moeten in ongekend tempo vergroenen. Toch is GroenLinks optimistisch over de toekomst: we kunnen dit. Wij strijden al 30 jaar voor het klimaat. Samen met klimaatactivisten en groene partijen overal ter wereld heeft GroenLinks al ontzettend veel bereikt. We drukten onze stempel op het Klimaatakkoord en de meest ambitieuze Klimaatwet ter wereld. Nu willen we ‘m verder aanscherpen, want we móéten de doelstellingen uit de Parijsakkoorden halen. We hebben de expertise in huis om het tij te keren en klimaatverandering te beperken. Tegelijkertijd bouwen we een schoner, eerlijker en mooier Nederland.

… maar alleen samen.

Ambitieus klimaatbeleid lukt alleen als het sociaal is. De rekening mag niet bij mensen met een laag of middeninkomen liggen, terwijl duurzame oplossingen alleen voor de rijken zijn. Dat is oneerlijk én niet effectief. We halen de klimaatdoelen alleen als het beleid voor iedereen betaalbaar is. En dat kan ook, als we vervuilers eerlijk belasten. Shell, Tata Steel en andere multinationals moeten betalen voor hun gigantische CO2-uitstoot. Net als miljardairs die met privéjets de wereld over vliegen. Maar als bedrijven het anders willen doen, werkt GroenLinks nauw met ze samen – denk aan de vele boeren die met duurzame landbouw steeds vaker een geweldig alternatief vormen voor de bio-industrie.

Verder lezen? Bekijk de gezamenlijke klimaatvisie die we presenteerden met de PvdA, of pak onze Green New Deal voor Nederland erbij.

Jesse Klaver

Aanmelden voor updates

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor mails van GroenLinks en Jesse Klaver! Dan houden wij je op de hoogte van onze plannen en het laatste politieke nieuws.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.