Van klimaatwetenschapper naar delegatieleider

Bas Eickhout: de klimaatwetenschapper die de politiek inging. De fascinatie voor de kracht én kwetsbaarheid van de natuur was zijn drijfveer om het klimaat te onderzoeken. Met zijn diploma's scheikunde en milieukunde op zak ging Bas aan de slag als wetenschapper en schreef hij mee aan de klimaatrapporten van de IPCC, de VN-organisatie voor klimaatwetenschap. Samen met de Amerikaanse politicus Al Gore wonnen zij in 2007 de Nobelprijs voor de vrede. In 2009 besloot Bas om de politiek in te gaan, omdat hij zag dat er te weinig gebeurde met alle kennis om klimaatverandering aan te pakken. “Om dat te veranderen, moet je zelf aan de knoppen zitten”, aldus Eickhout.

Bas is sinds 2009 Europarlementariër voor GroenLinks. Bij de Europese verkiezingen van 2019 was hij lijsttrekker voor GroenLinks en, samen met de Duitse Ska Keller, spitzenkandidat voor de Europese Groenen. Na de verkiezingen in 2019 werd Bas opnieuw delegatieleider van GroenLinks in het Europees Parlement. Daarnaast is Bas vice-fractievoorzitter en penningmeester van het 'bureau' van de Groene Europese fractie, te vergelijken met het fractiebestuur in de Nederlandse politiek.

Waar Bas aan werkt

Milieu en klimaat
Bas werkt als vicevoorzitter van de Milieucommissie aan Europees klimaatbeleid. Hij is ervan overtuigd dat Europa het voortouw moet- én kan nemen om klimaatverandering tegen te gaan. De commissie behandelt daarnaast ook andere milieudossiers, volksgezondheid en voedselveiligheid. Bas zet zich als Europarlementariër en klimaatwetenschapper onder andere in voor een ambitieuze Green Deal, het versnellen van de duurzame energietransitie, het beschermen van de natuur, en het uitfaseren van superbroeikasgassen. Ook werkt hij aan plannen om de zware industrie te verduurzamen.

Economische Zaken
In de vakcommissie Economische Zaken behandelen de Europarlementariërs financiële wetgeving, al dan niet gerelateerd aan de euro. Bas werkt onder andere aan een duurzame economie en het tegengaan van greenwashing. Hij zet zich ervoor in dat de financiële steun voor een groene industrie moet samengaan met een snelle afbouw van fossiele subsidies

Luister naar Bellen met Bas om op de hoogte te blijven van de belangrijkste Europese ontwikkelingen én roddels.

Wetenswaardigheden

Naast politiek is muziek belangrijk voor Bas. Zo gaat hij graag naar een concert van Tool.

Persfoto's

Van Bas zijn persfoto's beschikbaar die rechtenvrij te gebruiken zijn. Ze zijn geschikt voor drukwerk en het internet.

eickhout-katowice_11.jpeg

Bellen met Bas

Regelmatig bellen we even met Bas Eickhout om het laatste nieuws uit de Europese politiek door te nemen.

Hoe gaat er in de Brusselse vergaderzalen aan toe? Waarom zeggen Europese regeringsleiders in hun eigen land soms iets anders dan ze in Brussel doen? En hoe lopen de laatste onderhandelingen over belangrijke Europese wetten? Blijf op de hoogte en luister naar Bellen met Bas.

Jesse Klaver in gesprek

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang het laatste politieke nieuws in je inbox.

Wil je weten hoe GroenLinks je persoonsgegevens verwerkt? Bekijk dan onze privacyverklaring.