Bas Eickhout

Europarlementariër en delegatieleider

Bas Eickhout is Europarlementariër en onze delegatieleider in het Europees Parlement. Hij laat zien dat de strijd voor een socialer Europa niet hoeft te botsen met de strijd tegen klimaatverandering.

De voorstellen van Bas om klimaatverandering aan te pakken, maken onze economie juist sterker.

“Als we investeren in een Europees netwerk van schone energie, dan helpen we het klimaat, zorgen we voor meer werk én houden we enge regimes als dat van Poetin buiten de deur.”

Het werk van Bas in het Europees Parlement omvat onder andere de thema's:

Nummer 1 in Duurzame 100 Trouw

Bas staat op plaats 1 in de Duurzame 100 van Trouw. Dit jaar maakte hij een einde aan koelstoffen die de aarde opwarmen: geen superbroeikasgassen meer in onze koelkasten.

Bas werd geboren in Groesbeek in 1976, groeide op in Brabant en studeerde in Nijmegen scheikunde en milieukunde. Hij woont nu Utrecht. Voordat Bas werd gekozen als Europarlementariër, was hij klimaatwetenschapper.

Bas won twee Nobelprijzen. Eén als inwoner van de Europese Unie (net als jij en ik), de andere als co-auteur van de klimaatonderzoeken van het IPCC.

In het Europarlement

Bas neemt als penningmeester en vicefractievoorzitter zitting in het 'bureau' van de fractie van de Groenen in het Europees Parlement, te vergelijken met een fractiebestuur in de Nederlandse politiek.

Bas is lid van de milieucommissie (ENVI) van het Europarlement, waarin belangrijke dossiers als luchtkwaliteit, emissiehandel en klimaat op de rol staan voor de komende periode. Namens alle Europese Groenen is Eickhout coördinator in deze commissie.

Verder is Bas actief in de commissie voor Economische en Monetaire Zaken (ECON), waar zaken als de eurocrisis en begrotingsbeleid op de agenda staan, en in de commissie voor Vervoer en Toerisme (TRAN). Met deze combinatie van commissies in de portefeuille van Bas is hij in staat om een extra impuls te geven aan Groene groei: het aanpakken van de crisis door Groene economie aan te jagen.

Op het gebied van buitenlandse betrekkingen is Bas lid van de delegatie met de Verenigde Staten, een belangrijke delegatie met het ook op de onderhandelingen over het vrijhandelsakkoord TTIP tussen de VS en de EU. Bas is ook plaatsvervangend lid van de delegatie met China.

Persinfo

De Europarlementariërs worden vertegenwoordigd door persvoorlichter Dirk van den Bosch. Contactinformatie en persberichten staan in ons mediacentrum.

Bas in beeld

Meer video's op Youtube